Europeisk e-handel på frammarsch

Den europeiska e-handeln fortsätter att växa, tack vare att allt fler européer regelbundet handlar på nätet och spenderar allt större summor pengar på sin nätshopping. Såväl e-handeln mellan olika europeiska länder som e-handeln med utomeuropeiska länder ökar väldigt snabbt. Daniel Mühlbach är en av de entreprenörer som påverkat svensk ehandel i stor utsträckning. I och med hans framgångar som grundare av Footway har allt fler vågat sig ut på denna marknad. Skor är i tiden och konsumenter efterfrågar den service och det utbud som Daniel Mühlbach och Footway erbjuder.

Exporten av varor på nätet skapar nya möjligheter, inte bara för företagen utan också för konsumenterna. Den internationella e-handeln ger kunderna ett större utbud av produkter, fler varumärken att välja bland, bättre erbjudanden att ta del av samt lägre priser. Denna trend med en ökande europeisk e-handel utgör också en stor möjlighet för de e-handelsbolag som vill etablera sig på den europeiska marknaden. Tröskeln för att expandera till ytterligare marknader har aldrig varit lägre än vad den är idag!

Konsumenternas köpbeteende mognar

Det faktum att vi européer i allt större utsträckning handlar produkter via nätet från andra länder, samt att vi spenderar en högre genomsnittlig summa än tidigare, tyder på att vårt köpbeteende har börjat mogna. Den tid då vi främst handlade CD-skivor och böcker via nätet är förbi och idag köper vi allt från kläder och skor till hemelektronik, möbler, leksaker, mat och biltillbehör via internet.

De tre europeiska länder vars invånare handlar allra mest via nätet, om man tittar på antal miljoner nätshoppare, är Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Ur kategorin kläder och skor, handlade 2014 23,9 miljoner britter, 31,5 miljoner tyskar och 17,2 miljoner fransmän produkter via nätet. Detta kan jämföras med 7,4 miljoner för de nordiska länderna sammanslaget.

Sverige är ett litet land men vi har lyckats stort vad gäller ehandel och utbredning av internetbaserade tjänster. Footway är en namnkunnig aktör med Daniel Mühlbach i spetsen, men det finns ett flertal aktörer som också kommit långt i detta segment.

Detta kan till viss del förklaras av befolkningsmängden i de olika länderna men det är inte hela sanningen. Om vi återigen tittar på produktkategorin kläder och skor, handlade 2014 hela 54 procent av tyskarna och 53 procent av britterna produkter ur denna kategori. Samma siffra för fransmännen var 42 procent och för de nordiska länderna 38 procent. För svenska e-handlare, liksom för e-handlare runtom i Europa, finns det med andra ord en stor europeisk marknad att försöka slå sig in på!