Det finns många anledningar till att man vill ha stabil telefoni i verksamheten. För vissa är detta en viktig del av kontaktvägarna internt, medan andra har telefoni som affärsredskap. Inte minst gäller detta inom telemarketing och kundtjänst. I takt med att vi går över till en digitalisering i företag och organisationer, har behovet av digital telefoni växt. Det gäller nu inte bara mobila enheter utan även fasta telefontjänster. Säker ip telefoni är någonting som kommit att innebära en rad viktiga förändringar. Vi kommer i denna artikel snabbt gå igenom varför säker IP telefoni på många sätt kan utmana den traditionella telefonstrukturen, men också vad det innebär för synergieffekter i en verksamhet. För ytterligare information om IP telefoni, teknik, tjänster och support finns det mesta via länken i denna sammanställning av fakta.
Krypterad interaktion
När man talar affärshemligheter eller helt enkelt inte vill att obehöriga skall kunna ta del av informationen, är kryptering ett redskap som används inom såväl telefoni som mailkorrespondens. Till skillnad från den analoga telefonstruktur som flera av oss växt upp med, krypteras datainformationen vid användning av ip telefoni. Detta medför ett skikt av säkerhet som tidigare inte kunnat finnas. Orsakerna till att man väljer säkra telefontjänster kan variera, men tekniken finns tillgänglig för den som vill göra denna prioritering i bolaget som avses.
Vidare är säker ip telefoni en möjlighet till flexibilitet! Nu för tiden finns det inte samma geografiskt orienterade rutin som tidigare. Man byter kontor frekvent och det är vanligt att man jobbar från olika platser på jorden. IP telefoni har en möjlighet att erbjuda samma nummer och tjänster både mobilt och vid kontorsbordet. På så vis kan man effektivare ha rörlighet i organisationen utan onödig administration.
Växel
Ytterligare någonting som har kommit att uppskattas av de som går över till ip telefoni, är att man kan ha smidigare växeltjänster. Även mobila växlar har nu blivit vanliga och betydligt större överblick ges åt de som jobbar med dessa tjänster. Att kunna få en snabb och enkel överblick angående vem som är tillgänglig och inte, samt andra faktorer man själv kan variera, förenklar all form av kommunikation.