Ett bra kösystem kan verkligen göra stor skillnad för företag som vänder sig till konsumenter. Det finns flera uppenbara fördelar med att använda sig av ett sådant system, såsom att de köer som uppstår i den dagliga verksamheten organiseras på ett bra sätt. Fördelarna slutar dock inte där – att kundernas lojalitet gentemot företaget kan öka till följd av denna organisering är ett exempel en välkommen synergieffekt.
Nedan går vi på djupet och tittar närmre på dessa bägge fördelar med kösystem.
Bättre organiserade köer
Köer som inte organiseras på ett bra sätt kan orsaka frustration hos de kunder som tvingas stå i kö. I vissa fall kan avsaknaden av ett kösystem till och med leda till att vissa personer helt avstår från att ställa sig i kö. Köer tenderar ofta att bli ganska långa, inte minst under de tider då kunderna flockas till ett företag. Om kön börjar sträcka sig utanför det område som har avsetts för ändamålet, riskerar även personer som inte köar att påverkas av köandet. Även detta kan orsaka stor frustration och irritation.
Genom att implementera ett bra kösystem kan ert företag få ordning på köerna och förhindra att köerna orsakar negativa effekter för verksamheten.
Ökad kundlojalitet
Som redan har nämnts, kan användandet av ett kösystem också leda till ökad kundlojalitet. Negativa upplevelser av köande kan nämligen ofta leda till att kunder väljer att bojkotta en butik eller annan verksamhet. I en värld där konsumenten generellt sett har ett närmast oändligt antal valmöjligheter är det särskilt viktigt att tillgodose kundens behov. Om detta inte görs riskerar kunderna istället att vända sig till konkurrenter eller utföra sina ärenden på nätet.
Sociala medier spelar också en viktig roll för kundlojaliteten. Detta då missnöjda kunder har möjlighet att sprida sitt missnöje till de breda massorna av potentiella köpare. En negativ kundupplevelse kan idag bli viral på ett ögonblick och få för kunden totala främlingar att avstå från att handla hos ett visst företag.
Av denna anledning bör ett effektivt kösystem användas för att öka kundlojaliteten. Detta gäller särskilt vid tillfällen då köerna förväntas ringla långa, såsom under julhandeln.