QR-koder låter dig använda tryckt media, förpackningar och andra analoga ytor i din marknadsföring. Detta genom att förse dessa med information eller länkar till webbaserad data. Vem som helst med en kameraförsedd smartphone kan skanna dessa koder. Det gör att du enkelt och effektivt kan rikta dig till helt nya målgrupper.
Men var ska man egentligen placera dessa koder för bästa effekt? Nedan delar vi med oss av inspiration på utmärkta möjliga placeringar av en QR-kod!
Så kan du använda en QR-kod i din marknadsföring
QR-koder kan variera i storlek. Därför är det lätt att implementera dem i alla möjliga former av marknadsföring. Det är dock viktigt att ha kontexten i åtanke när du placerar ut dem. För beroende på placering kan du vända dig mot en rad olika målgrupper, smala som breda.
Dessa är några exempel på var du kan placera din QR-kod för att få en bra räckvidd:
- Tryckt media. Traditionell tryckt media såsom tidningar, nyhetsblaskor och liknande kan förses med koder som länkar till digital information. Det gör att tvådimensionella sidor i en tidning helt plötsligt kan förses med ännu en dimension!
- Reklamblad. Tryckt information kan enkelt förses med en kod som länkar till innehåll såsom videoklipp, kartor, kontaktinformation etc. Med en dynamisk QR-kod kan du till och med ändra den information som den leder till utan att behöva byta ut koden.
- Reklamaffischer, reklam på fordon etc. Utomhus kan du använda dessa koder i din marknadsföring på flera sätt. De kan bland annat placeras på reklamaffischer vid busshållplatser, på fordon och på en rad andra ytor.
- Visitkort. Du kanske inte trodde att visitkort hör till 2020-talet? Tänk igen – varför inte placera en digital kod på dina analoga, tryckta kort?
- Fönster och andra ytor på byggnader. Även byggnader kan förses med dessa digitala koder!
- Produktförpackningar. Vill du säkerställa att dina kunder har all information som de behöver om företagets produkter? Varför inte förse era produktförpackningar med koder som leder till just denna information!?
- Profilprodukter och andra fysiska produkter. Du kan använda QR-koder på allt från shoppingkassar och kundkorgar till kepsar och nyckelband.