3 goda skäl att lyssna på föreläsare i medieträning

Vill du kunna framhäva dig bättre i medier och få bättre medietäckning för ditt företag? I dagens mediebrus är det viktigt att du regelbundet ses och hörs i medier. Därför finns det flera goda skäl att lyssna på en föreläsare i medieträning och fördjupa dina insikter i ämnet.

Journalister är nämligen alltid på jakt efter intressanta och spännande berättelser som de kan anpassa utifrån sin målgrupp av läsare, tittare eller lyssnare. Och när du gör dig tillgänglig för kommentarer i massmedia positionerar du dig själv på ett sätt som gör att du märks av. Den breda massan ser och hör dig och noterar vad du och ditt företag har att säga.

Av denna anledning kan det vara guld värt att lyssna på en föreläsare som kan detta med medier och medieträning. Nedan går vi igenom tre av fördelarna med att göra just detta.

Därför bör du lyssna på en föreläsare om medier och medieträning

Dessa är tre starka skäl att göra detta:

  • Du minskar risken för att citeras på ett felaktigt sätt. Om du låter dig intervjuas utan att vara förberedd och ha ett tydligt utformat budskap kommer du troligtvis misslyckas. Risken är då stor att du antingen säger fel saker eller att du citeras på ett inkorrekt sätt. Genom att lära dig mer om medier och medieträning kan du minimera risken för att detta sker. Du bör därför lyssna på en föreläsare som kan det här med tydlig och effektiv kommunikation.
  • Med bättre förberedelser kan du ta kontroll över intervjuer. En intervju går allt som oftast till så att en journalist ställer frågor till dig. Men trots detta kan du fortfarande ta över taktpinnen och ta kontrollen över intervjun. Du kan ge journalisten tydliga svar och styra diskussionen i den riktning som du önskar. Detta är en viktig kunskap som du enklast kan lära dig genom medieträning.
  • Du lär dig att utforma tydliga budskap som når ut till målgruppen. Tydlig och effektiv kommunikation är A och O när du intervjuas i media. Du vill få fram det som du ska säga på ett sätt som gör att det når ut till din målgrupp. Budskapet bör dessutom fokusera på fördelarna med din tjänst eller produkt. Om du inte redan har koll på detta gör du bäst i att ta in en föreläsare som är expert på intervjuteknik.