Flytt i Göteborg – ta hjälp från proffs

Längtar du efter att få komma i ordning i din nya bostad? Om du ska flytta i Göteborg krävs dock mycket planering innan du kan sitta och njuta av en kopp te i den nya bostaden. En flytt innefattar mer än bara att packa och transportera prylar. Du måste städa ur den gamla bostaden, något som tar lång tid och som kräver noggrannhet. Om du flyttar från ett stort hus får du räkna med att städningen kommer ta längre tid än vad du tror. För att underlätta din flytt i Göteborg finns det många skickliga flyttfirmor i området som kan hjälpa dig med allt från nedpackning och transport till flyttstädning, uppackning och mycket mer.

Fördelar med flyttfirma i Göteborg

Många väljer att anlita en flyttfirma när de ska utföra en flytt i Göteborg. Anledningen är ofta att man helt enkelt inte hinner eller orkar ta itu med alla olika delar. Det är nog att stå i med den nya bostaden, adressändring och uppsägning av gamla abonnemang. Att då hinna med att både packa ner varje glas varsamt i flyttlådor och sedan lyfta ut alla lådor till bilen, för att sedan köra ett trettiotal vändor, är helt enkelt slitsamt. En flyttfirma tillhandahåller ofta sina egna flyttbilar, kartonger och packmaterial. Dessutom kommer ofta ett helt team med flyttpersonal som tillsammans jobbar snabbt, rutinerat och effektivt för att få klart din flytt i Göteborg så snabbt som möjligt.

Tips inför flytten i Göteborg

För dig som vill få hjälp med din flytt i Göteborg och anlita en bra firma finns lite att tänka på. Det är alltid bra att jämföra några olika företag innan du bestämmer dig. Kontrollera deras tidigare referenser samt vad som ingår i priset. Kika även om flyttfirman inkluderar flyttkartonger i sina packningspriser. Även villkor kan skiljas åt mellan olika bolag. Något som dock är ovärderligt när det kommer till tjänster av olika slag är att alltid rådfråga vänner och familj. Kanske känner du själv någon som nyss flyttat? Ett annat knep som de med hjälpsamma vänner brukar kunna använda sig av någon enstaka gång är att ta hjälp av vänner och sedan bjuda på pizza när jobbet är klart – något som dock kan vara svårt att få ihop när man hellre umgås på ett avkopplande sätt.

Silikonprodukter av olika slag

Det finns många olika slags silikonprodukter på marknaden idag som skyddar oss eller på något sätt höjer vår livskvalitet. Materialet silikon kan nämligen återfinnas i en rad olika produkter, från flygplansdelar till textilier. Denna typ av produkter är även vanligt förekommande inom matlagningsprodukter, elektronik och hårdvara samt inom fordonsindustrin. Silikon har många användningsområden och kan förekomma i flera olika former, såsom vätskor, geler, elaster m.m. De olika formerna av materialet har sina unika egenskaper och används därför följaktligen på olika vis. I denna artikel går vi igenom några av användningsområdena för detta material samt produkter tillverkade av dessa.

Hushållsprodukter

Silikonprodukter är vanligt förekommande inom kategorin hushållsprodukter. Här används de bland annat för att göra köksprodukter enklare att använda och mer hållbara. Muffinsformar är ett utmärkt exempel på en produkt av silikon som används i köket. Ugnsvantar, potatismosare och silikontrattar är andra produkter av materialet som kan användas vid matlagning.

Hygienprodukter

Silikon är som bekant ett mångfacetterat material med många positiva egenskaper och möjliga användningsområden. Silikonprodukter används därför även för hygien.

Flygindustrin

Eftersom silikon kan uthärda extrema temperaturer och hög belastning, används produkter av detta material flitigt inom tillverkningsindustrin. Silikonprodukter används bland annat vid tillverkning och underhåll av flygplan och rymdfärjor.

Elektronik och IT

Silikonprodukter spelar också en viktig roll i den tekniska utvecklingen av datorutrustning och annan IT-utrustning. Silikon är ett material med skyddande egenskaper och används därför för att skydda många tekniska och elektroniska i bland annat komponenter och elektroniska enheter av olika slag.

Byggindustrin

Inom byggindustrin används silikonprodukter för att förbättra byggnadsmaterial och få dessa att vara längre. Materialet används även för att binda samman olika slags material såsom betong, granit, stål, glas och plast. Även här kommer silikonets skyddande egenskaper in i bilden och skyddar materialen från korrosion, värme, fukt, solljus och andra faktorer som annars riskerar att försvaga dem.

Sjukvården

Då silikon är resistent mot bakterier, gör det silikonprodukter till ett utmärkt material för produkter som används inom sjukvården. Där används dessa produkter därför ofta i produkter för vård av nyfödda, i samband med tillverkning av proteser och i andra varor där säkerhetskraven är högt ställda.

Välja rätt catering i Stockholm

Ska du hålla i en stor fest eller kanske till och med ett bröllop? Då är det mycket som ska tas med i planeringen. Förutom festlokal och inbjudan till alla gäster ska även annan logistik fixas. Mat och dryck, musik och underhållning är bara några av alla saker som bör tas med i planeringen. För att slippa stressa ihjäl dig inför den roliga tillställningen är det bra att leja bort de moment som går att lämna åt andra. En av dessa områden är mat och dryck. Catering i Stockholm är ett utmärkt sätt att servera god och vällagad mat till alla gäster utan att köket ska brinna ner. I Stockholm finns det dessutom flertalet olika firmor som specialiserar sig på olika sorters catering. Kanske vill du ha ett specifikt tema på festen, som amerikansk eller asiatisk mat. Vissa cateringfirmor erbjuder även olika typer av rätter som mindre pinchos i sann spansk anda, eller enbart pajer. Beroende på vilken sorts fest det handlar om kan du alltså garanterat hitta något gott som passar perfekt, oavsett om det är en klassisk toast Skagen eller smaskig gatumat.

Priser och kvantitet för catering i Stockholm

Beroende på hur stor fest det handlar om samt hur många gäster finns det olika företag som erbjuder catering i Stockholm. Vissa kan tillaga mat för hundratals gäster, medan andra kan erbjuda catering för kanske 40 personer. Det bästa sättet att hitta den mest passande företaget för just ditt event är att kontakta några olika firmor i Stockholm. På det sättet kan du ställa alla dina frågor som berätta om dina önskemål och se vad som är möjligt. Catering i Stockholm är inte bara populärt för festarrangörer utan även ett smidigt sätt att bjuda på lunch och fika på jobbet. Du behöver inte ha 100 gäster för att catering ska vara lönsamt. Tvärtom kan det vara trevligt att beställa catering till fredagsmötet.

Catering till kalaset i Stockholm

Fyller du år? Varför inte boka in catering i Stockholm inför kalaset? Det behöver inte vara många gäster för att catering ska vara uppskattat. Det är många saker att tänka på under ett kalas, exempelvis aktiviteter samt att helt enkelt socialisera sig med sina gäster. Med catering serveras middagen helt utan krångel och du får mycket mer tid att umgås med nära och kära.

Så väljer du rätt bergvärmepump

Så väljer du rätt bergvärmepump

Bor man i hus och vill minska sina driftkostnader är bergvärme ett bra och effektivt alternativ. Det finns dock många modeller och leverantörer av själva värmepumpen så det kan vara svårt att veta vilken man ska köpa till sitt uppvärmningssystem. Nedan följer några tips för hur man hittar och väljer rätt bergvärmepump.

Se över utbudet

Firman som borrar hålet i berggrunden och installerar bergvärme hemma hos dig vet förmodligen en hel del även om värmepumpar som passar till systemet. Ett bra tips kan vara att fråga om dom har några speciella rekommendationer på vilken pump som kan passa bäst i just ditt hus. Att få råd från en expert är alltid det bästa, även om man kan se över utbudet på egen hand också. Kolla igenom hemsidor hos olika leverantörer och jämför några pumpar mot varandra så kommer du säkert få en känsla för vad som kan tänkas passa bäst för det aktuella hushållet.

Kvalitet är en prisfråga

Bergvärme är ett system med lång och effektiv livslängd, och väljer man dessutom en pump av hög kvalitet kommer man inte behöva lyfta ett finger på många år. Det finns bättre och sämre alternativ på marknaden i olika prisklasser. Man gör helt rätt i att investera i en pump som är lite dyrare och av högre kvalitet än att köpa en billig variant som kanske bara håller några år. Väljer man det sistnämnda är risken större att pumpen börja krångla eller rent av gå sönder och dyra reparationer kommer behövas, och har man riktigt otur kanske man måste köpa en helt ny.

En riktigt bra pump för bergvärme håller i drygt 15–20 år utan några större problem medans en av sämre kvalitet har gjort sitt efter 10 år. Det finns dock flera saker som avgör hur länge en pump håller, exempelvis hur mycket den används och hur hårt den får jobba.

Välj rätt storlek

Värmepumpar anpassade för bergvärme finns i flera olika storlekar och det är viktigt att man väljer rätt för att inte pumpen ska slitas ut. Har man valt en underdimensionerad värmepump kommer den arbeta på högsta effekt i princip hela tiden. Har man däremot valt en bra storlek kommer den inte behöva jobba lika hårt för att hålla värmen uppe i huset.

Tänk även på att man alltid måste anmäla en installation av en bergvärmepump till kommunens miljöförvaltning, annars riskerar man en straffavgift.

Kontorsmöbler för bättre miljö

Att införskaffa inventarier till kontoret kan tyckas som en självklarhet när man får tillgång till fastigheten. Det är naturligtvis också en grundförutsättning för att man skall kunna bedriva sin verksamhet. Frågan är dock ifall man behöver nytillverkade kontorsmöbler eller om begagnade alternativ kan fungera. Som inköpare har man ett ansvar för att allting skall vara anpassat till verksamhetens arbete. Det krävs att alla har en bra arbetsplats och att möbler finns för såväl anställda som gäster. Vidare bör man noga tänka igenom arkivskåp och säkerhetsförvaring. Det mesta inom detta område kan man utan svårighet köpa in begagnat. Det är många företag som varje år får nya behov och därmed byter in sina gamla kontorsmöbler. I vissa fall är dessa kontorsmöbler av senaste modell och i en design som ännu finns att införskaffa som nytt.

Varför begagnade kontorsmöbler?

Det finns många anledningar till varför man köper begagnade kontorsmöbler. Å ena sidan är det en prisfråga där man vill minimera risken att spendera för mycket pengar i onödan. Samtidigt kan det vara ett sätt att slå ett slag för omgivningen. När man kan återanvända kontorsmöbler som är i perfekt skick, går det att minska på svinn och transporter. Detta är någonting som går i linje med hur flera moderna organisationer arbetar.

Viktigt när man skall införskaffa begagnade möbler till ett kontor, är att man kan hitta produkterna utan att behöva lägga allt för mycket tid. Detta är tid som man annars kan spendera i verksamheten för att nå effekt. De aktörer som jobbar med begagnade kontorsmöbler har även tänkt på denna faktor. Det går därför att via nätet titta på vad som finns tillgängligt. Kanske går det att införskaffa några begagnade produkter för att komplettera med nya alternativ om detta finns tillgängligt? På detta sätt kan man effektivt hitta en inköpsplan som möjliggör begagnade kontorsmöbler vid sidan av nyare alternativ. Det är inte för inte som detta kommit att bli mycket eftertraktat!

Begagnade kontorsmöbler innebär att man skär ner på sina kostnader samtidigt som man gör någonting som inte skadar miljön i samma utsträckning. I och med att man ändå får de produkter man är i behov av, är det svårt att hitta nackdelar med en sådan tjänst! För att hitta begagnade kontorsmöbler finns denna sida var en stor del kontorsmöbler finns redo att sända till nya verksamheter.

Starta och driva assistansbolag

Funderar du på att starta ett assistansbolag finns det några bra saker att tänka på. Till att börja med kan det vara klokt att se över konkurrensen där man bor för att veta om man har en chans att slå igenom med sin affärsidé. Bor man i till exempel Bohuslän behöver man ta reda på allt om hur branschen ser ut i just det området. Dessutom kan man inte bara starta ett företag eftersom det krävs särskilda tillstånd för att få driva ett assistansbolag.

Se över konkurrensen

Om du vill starta ett assistansbolag i exempelvis Bohuslän behöver du först se över hur många andra det finns som bedriver samma typ av verksamhet. Finns det redan väldigt många kan det vara svårt att få brukare, även om affärsidén är bra. Finns det däremot få företag i området finns det också goda chanser att kunna utveckla en bra och lönsam verksamhet.

Ansök om tillstånd

För att driva ett assistansbolag i krävs tillstånd från IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Blanketterna som behövs för ansökan kräver mycket information och kommer ta en hel del tid att fylla i. Är inte ansökan komplett är det heller ingen mening att skicka in den, då kommer du få avslag direkt. Blanketterna du fyller i kommer beskriva exakt hur du planerar att driva verksamheten till punkt och pricka så att inga brister eller fel förekommer i det kommande arbetet. En handläggare kommer kontrollera ansökningen för att sedan bedöma om den avslås eller beviljas, och du får ditt besked.

Visa att du finns

När verksamheten väl har kommit igång är det viktigt att marknadsföra dig och visa att du finns. Du behöver sprida att det finns ett nytt assistansbolag i Bohuslän, redo för utmaningar och kunder. Visa vad du har att erbjuda och se till att det där lilla extra finns. Det kan vara bra att ta hjälp med marknadsföringen om man inte har vanan att göra reklam för sig och sitt företag. Det kan också vara ett smart drag att ha öppet hus och bjuda in människor som matchar målgruppen, för att så tidigt som möjligt nå ut till rätt publik.

Att starta ett assistansbolag är en lång process som kräver mycket tid och jobb men brinner du för att hjälpa andra kan det vara helt rätt beslut. Här finns åtskilligt att ta del av som avser personlig assistans.

Broschyrställ för kontor och företag

Ett broschyrställ har många olika användningsområden, speciellt för företag och olika sorters verksamheter, helt enkelt för alla som har ett behov av att visa upp information, reklam eller tidskrifter till besökare och/eller kunder. Köpa broschyrställ? Här har vi samlat information om broschyrställ och broschyrhållare.    

Specifika broschyrställ för verksamheten

Ett broschyrställ kan användas på många olika sätt utifrån dig och din verksamhets olika och specifika behov. Det kan till exempel vara så att ni är på en mässa och vill visa upp ert företag för potentiella kunder, samt ge säljande information för att visa upp ert företag och de produkter eller tjänster ni säljer. Ni behöver även ge kontaktinformation och verka inbjudande till en vidare kontakt eller köp av produkter. Då är ett broschyrställ ett utmärkt val för en enkel och smidig marknadsföring.

Ett broschyrställ kan också användas vid exempelvis föreläsningar, i en reception på ett företag, på ett utbildningscenter eller ett medborgarkontor på en kommun för att ge invånarna en bra möjlighet att se vad kommunen har att erbjuda för service, aktiviteter och kontaktuppgifter. Dessutom är det givetvis inte heller endast broschyrer som kan finnas i ett broschyrställ utan även magasin, tidskrifter och olika slags tidningar kan med fördel placeras där, och passar till exempel perfekt på en läkar- eller tandläkarmottagning.

Broschyrställ i olika storlekar, material och modeller

Broschyrställ kommer i många olika storlekar, material och modeller. Det finns både ställ som placeras på väggen och golvställ där vissa modeller också kan rotera. Det finns också modeller som är hopfällbart, vilket är smidigt att ta med sig på en mässa eller event.

Ett broschyrställ som hängs på väggen sparar golvyta, medan golvstället kan oftast innehålla ett större antal broschyrer eller annat läsmaterial. Oavsett vilken modell man väljer, beroende på ens behov, är det viktigt att broschyrstället är tåligt, robust och är enkelt att montera. Det finns även i olika storlekar, beroende på vad man tänkt ha i stället. Ett broschyrställ som passar A4 kanske är bättre om du tänkt placera tidskrifter där, medan A5 kanske är en bättre klassisk storlek på broschyrer. Broschyrställ finns i olika material, allt från plast till stål och trä.

Ombilda hyresrätt – viktiga moment

Ombilda hyresrätt – viktiga moment

Att ombilda hyresrätter är en ganska lång process, med flera steg som måste genomföras. Många anser det vara mer fördelaktigt att äga sin lägenhet, istället för att hyra den. Därför är det inte ovanligt att grannar går ihop för att bilda en förening, köpa fastigheten och sedan köpa rätten till de olika lägenheterna.

Men vilka steg är det egentligen som måste gås igenom i processen?

10 viktiga steg

  1. Det första steget är att ta reda på hur många som är intresserade av ombildningen. Vanligt sätt att göra detta är att kalla grannarna till ett informationsmöte.
  2. Om intresset finns behöver man bilda en bostadsrättsförening, vilket kräver minst tre medlemmar. Föreningen ska bland annat ha styrelse, revisor och stadgar och ska registreras hos Bolagsverket.
  3. När registrering hos Bolagsverket har skett behöver ett nytt möte hållas. Här tar man beslut om att skicka in en intresseanmälan till Lantmäteriet. Två tredjedelar av hyresgästerna (folkbokförda) behöver ha intygat, med signatur, att de samtycker till att fastigheten köps av föreningen. När en anmälan är gjord kan fastigheten inte säljas till annan aktör.
  4. Innan köp av fastigheten sker bör en grundlig besiktning göras, enligt Jordabalkens undersökningsplikt. Besiktningen behöver vara genomgående, och är mer omfattande i jämförelse med exempelvis en villbesiktning.
  5. Något annat som måste göras innan köp är att ha en ekonomisk plan. Insats och årsavgifter är exempel på saker som skall finnas med.
  6. Ytterligare något som skall göras innan köp är att se över finansieringen. Vanligt är att bostadsrättsföreningen behöver ett ta ett lån.
  7. På en så kallad köpstämma tas beslut om att förvärva fastigheten. Minst två tredjedelar av medlemmarna måste rösta för köpet – annars blir det inte av.
  8. När den är köpt skall ett köpebrev skrivas under, och fastigheten skall betalas. Sedan ges tillträde till fastigheten.
  9. Sedan måste ett upplåtelseavtal skrivas mellan förening och medlem. I korthet innebär det att föreningen upplåter bostadsrätt till den boende som ombildat sin hyresrätt. Den som inte valt att ombilda sin hyresrätt har kvar sitt avtal.
  10. Som ett sista steg i att ombilda hyresrätter kan föreningen söka lagfart hos tingsrätten.

 

Söker du kontor i Göteborg – Här finns alternativen

Söker du kontor i Göteborg – Här finns alternativen

Stort kontor i egen fastighet eller liten arbetsplats på ett företagshotell? Alternativen är många för de som söker kontorsplats i Göteborg. Vad passar ert företag?

Hyra komplett kontor

I Göteborg finns flera fastighetsägare som enbart hyr ut kontor i de fastigheter som ägs. Man kan exempelvis valt denna inriktning då slitaget blir mindre på fastigheten mot om det bott privatpersoner där. Samtidigt kan man med flexibla kontorslösningar ofta ta mer betalt än vid privata bostäder.

Lediga kontor går att hitta antingen via fastighetsägarnas egna hemsidor eller via portaler som visar upp lediga kontorsobjekt att hyra i Göteborg. Enklast är därmed att söka på Google efter lediga kontor att hyra varpå flera fastighetsbolag lätt kan kontaktas.

Hyra kontor i kontorshotell

Ett alternativ är att hyra kontor i ett kontorshotell. Utbudet av dessa har ökat kraftigt på grund av den flexibilitet och kostnadseffektivitet som denna lösning innebär. Man kan dela in dessa kontorshotell i två kategorier.

Det ena är att man hyr ett eget kontor men att toaletter, köksavdelning och andra ytor är gemensamma för alla på företagshotellet. Det andra är att man hyr en plats i ett öppet kontorslandskap. Kom och gå när som helst på dygnet, koppla upp dig mot internet och jobba. På dessa ställen brukar det även finns möjlighet till utskrift, köpa kaffe eller fika via automat och sköna avslappningsmöbler.

Eller behövs inte kontor alls?

Ett alternativ kan vara att inte ha något kontor alls. De jobb som enbart utförs via en dator kan genomföras oavsett var man befinner sig så länge det finns tillgång till ström och internetuppkoppling. Detta har flera caféer i Göteborg snappat upp och erbjuder en kombinationslösning för de som inte tycker att hyra kontor är den bästa lösningen.

Att ha med en laptop och sitta en hel dag på ett café är det få som gör. Det känns helt enkelt inte rätt att utnyttja deras Wi-fi och sittplats utan att betala för det. En lösning är de caféer som skapat paketlösningar för de som vill sitta en dag och jobba.

Det kan exempelvis innebära att man som företagare betalar 150 kr för att få ha en plats i caféet under hela dagen. Visserligen låser man en plats under denna dag men samtidigt är det mycket stor chans att företagaren köper kaffe eller något annat under dagen.

Sajten som listar Sveriges bästa privatlån

Sajten som listar Sveriges bästa privatlån

Det är inte alltid lätt att hitta rätt bland alla de lån som finns på marknaden idag. Det finns privatlån, samlingslån, billån, renoveringslån med mera. Sedan finns det mängder med långivare att välja bland och var och en har sina speciella villkor.

Privatlån24 är en webbsajt som råder bot på detta. Privatlån24.se jämför privatlån från Sveriges bästa långivare. Resultatet: Du betalar mindre i ränta och kan använda dina pengar till något annat i stället.

Fokus på privatlån – Sveriges bästa långivare

Privatlån är den smartaste lånetypen i de flesta situationer. Privatlån är ett lån utan säkerhet vilket innebär att du kan använda lånet till vad som helst. Samtidigt finns det möjlighet att få ner räntekostnaden om du tänker använda lånet för något annat än konsumtion, till exempel en renovering.

Privatlån24 har man samlat Sveriges mest förtroendeingivande långivare inom privatlån. Istället för att lista alla privatlån på marknaden och låta dig göra jobbet har man fokuserat på de bästa lånen. Man har sållat bort alla oseriösa långivare, vilket känns tryggt.

Det är lätt att söka efter privatlån på Privatlån24.se. Användargränssnittet är användarvänligt och snyggt. Ange bara hur mycket pengar du vill låna och önskad löptid så visas alla passande privatlån på skärmen. Läs om fördelarna och villkoren eller gör en djupdykning i den information om långivaren som Privatlån24 tagit fram.

Privatlån24 listar både långivare och låneförmedlare så att du kan maximera dina chanser att hitta ett lån som passar. Det är praktiskt eftersom de låneförmedlare som visas på Privatlån24 är seriösa och kan förhandla fram extra låg ränta åt dig. Dessutom görs det bara en kreditupplysning om du ansöker via låneförmedlare vilket är bra för att din kreditvärdighet ska bevaras.

Det är inte så lätt att få ett privatlån om man har en betalningsanmärkning. På Privatlån24 har man hittat flera bra privatlån som godtar betalningsanmärkningar. Det är enkelt att filtrera fram så att jämförelsen bara visar lån med betalningsanmärkningar. Praktiskt!

Intressant information om privatlån

En ansvarstagande sajt om privatlån måste ha gott om information. Det har Privatlån24. Här finns massvis att läsa om ränta på privatlån, lån trots betalningsanmärkningar, hur man tar ett lån utan att ha fast jobb, hur man säger upp ett lån, vad kreditupplysningar innebär med mera.

Dessutom driver Privatlån24 en spännande blogg om lån och andra ekonomirelaterade ämnen. Här hittade vi bland annat information om hur man lånar pengar till ett körkort och hur man enklast lånar 50.000 kronor.