Automatisera logistikflödet med GLS + WooCommerce

Med ett enkelt plugin går det att föra över information till GLS via WooCommerce. Detta så som fraktinformation och kunduppgifter. Så fort en order läggs i din e-butik, skapas en fraktsedel automatiskt i Unifaun. För dig som idag hanterar logistiken manuellt, kan det bespara dig en hel del tid, besvär och energi.

Tre fördelar med GLS WooCommerce Plug-in:

  • Synka manuellt eller per automatik
  • Används med Unifaun Online, så att du enkelt kan lägga till fler fraktbolag.
  • SMS- och e-postnotifikationer genom Unifaun.

Funktioner i GLS plugin

Denna plugin har en rad funktioner som ska göra livet enklare för dig som driver en e-butik med WooCommerce. En del av funktionerna, så som att få SMS- och epostnotifikationer, går via Unifaun, som är mycket populärt att använda hos e-butiksägare. En annan funktion som är värd att ta upp är att du konfigurera GLS til att skicka separata paket för olika varor i samma order. På så vis kan du automatisera webbshoppen i ännu högre grad. Om du även utvecklar själv är det bra att känna till att det finns ett Test Mode i inställningarna i pluggen. Det här används för att testa integrationen och för att se till att allting fungerar som det ska.

Så installerar du GLS WooCommerce Plugin

Installationen av GLS är simpel med WordPress. Börja med att gå in i panelen på din WordPress-inloggning och klicka på “Plug-ins”. Här söker du efter Woo Pacsoft Unifaun, och klickar på installera. När pluggen är installerad och aktiverad går du in på dess inställningssida och klickar på Pacsoft/Unifaun – välj Unifaun. Sedan använder du samma kontouppgifter som du har på unifaunonline.com, och knappar in API-nyckeln som du har fått i ett e-postmeddelande vid köp av GLS WooCommerce plugin. När detta är klart har du kopplat GLS med Unifaun och WordPress, och du kan nu börja optimera inställningarna för att automatisera så mycket som möjligt av logistikflödet i din verksamhet.

Bra att känna till är att du fortfarande behöver gå in i Unifaun för att skicka orderna. Däremot är all information redan synkad, så det är bara att logga in där och klicka på “skriv ut”. I WooCommerce finns en genväg som tar dig direkt till utskriftsdialogen.

Fyra orsaker till att outsourca support

Att outsourca support till kunder via ett externt företag är idag mycket vanligt. Detta utifrån att det finns flera fördelar och stor flexibilitet med denna tjänst. Några av fördelarna är:

  • Komplement till egna tidsresurser
    Många företag har egen support under kontorstid men anser det vara för dyrt att ha detta under kvällstid eller på helger. Detta inte minst om det förväntas vara betydligt färre supportärenden under dessa tider. Genom att outsourca support under dessa tider kan support ges till kunderna men till lägre pris än om man hade haft tjänsten själv. Detta tack vare att de som utför supporten kan handha flera företags olika support på samma gång.

  • Komplement till egna språkresurser
    De flesta företag har support på svensk och delvis på engelska. Men få har full support på andra språk. I det fall en kund behöver support på exempelvis spanska kan detta ärende skickas vidare till det företag som supporten är outsourcad till. Även här handlar det alltså om komplement.

  • Billigare
    Vid enklare kundtjänstärenden kan dessa generellt handhas av företag som specialiserat sig på support. Exempelvis har flera engelskspråkiga företag valt att outsourca support till asiatiska länder där lönerna är betydligt lägre.

  • Fokusering inom företaget
    Ännu en fördel är att kunna fokusera på kärnverksamheten i företaget. Oavsett om outsourcing sker till ett företag inom Sverige eller utomlands så kan de anställda fokusera på företagets verksamhet i första hand och behöver inte lägga tid på support.

 

Outsourca support – Att tänka på

  • Allt eller delar
    Ska hela supportavdelningen läggas ut på outsourcing eller enbart delar? Prata med företagen som erbjuder dessa tjänster för att hitta en lagom nivå som är bäst utifrån praktiskt och ekonomiskt perspektiv.

  • Kan outsourcing ske utomlands?
    Kostnadsmässigt är det bäst att välja att ha support utomlands. I vissa fall är det däremot inte praktiskt genomförbart. Här får man se till vilka tjänster och vilken slags support som kommer att ges till kunderna.

  • Vad är målet?
    Är målet att kunderna ska få mer tillgänglighet till support, att fler språk ska kunna erbjudas eller andra fördelar? Det brukar finnas en fördel i att diskutera olika lösningar med företagen som erbjuder dessa tjänster för att hitta de mest passande lösningarna.

Vad kan ert företag tjäna på att outsourca support?

Tjäna pengar till klassen med Kirratochklart.se

Tjäna pengar till klassen med Kirratochklart.se

Kirratochklart är en av många återförsäljare i Sverige som säljer sina produkter via skolklasser, föreningar och organisationer. Ett säljargument blir därmed att köparna även sponsrar till en klassresa eller fotbollscup. Hur fungerar det att tjäna pengar till klassen med KirratochKlart?
Det som främst skiljer säljmomenten åt är om direktförsäljning sker eller om det sker via katalogbeställning.

Sälj ljus via direktförsäljning

1. Beställ
Beräkna hur många ljus som klassen förväntas sälja under en specifik tidsperiod. Enligt Kirratochklart är genomsnittet att en elev säljer 12 ljus. Men det går alltid att efterbeställa om det behövs.
2. Sälj
Dela upp ljusen bland eleverna och låt dem sälja till grannar, släkt och vänner. Betalning sker direkt och försäljning kan ske på allt från loppisar till dörrknackning och fikarum på arbetsplatser.
3. Tjäna pengar till klassen
Av försäljningssumman behålls 50 % som provision. Den andra halvan betalas in till företaget. Detta via en faktura med 60 dagars betalningstid. Det betyder därmed att klassen aldrig behöver ligga ute med pengarna själv. Beställ, sälj och betala i lugn och ro. Eftersom det är fria returer tas inte heller någon risk.

Tjäna pengar till klassen med katalogförsäljning

1. Beställ kataloger
Beställ kataloger till alla i klassen. I katalogen presenteras de ljus som företaget säljer.
2. Sälj
Dessa tas sedan med till vänner och grannar som får genomföra beställningar. Istället för att ljusen levereras direkt sker alltså en gemensam beställning. Nackdelen är här är spontanköpen kan minska.
3. Leverera
När beställningen har sammanställts skickas den in varpå ljusen levereras i ett större paket. Nu kvarstår att leverera dem till de kunder som beställt ljusen.
4. Tjäna pengar
Även här är det 50 % i vinst till klassen. Rent ekonomiskt finns alltså ingen fördel eller nackdel i att välja direktförsäljning eller katalogförsäljning.
Katalogförsäljning är enklare på så vis att några ljus inte behöver hanteras. Risken att de kommer bort eller går sönder minimeras. Men samtidigt kan inte kunderna ta på, och lukta på, ljusen. De går inte heller att bara ställa fram i arbetsrummet för att visas upp för eventuella kunder.
Kortfattat:
• 50 % i vinst
• Fri frakt – Fria returer
• Behöver inte ligga ute med pengar
• Riskfritt sätt att tjäna pengar till klassen
Ljus, godis eller strumpor? Det finns många vägar att tjäna pengar till klassresan. I exemplet ovan är det ljus från Kirratochklart som nämns men liknande upplägg finns hos andra aktörer.

Läs mer om kirratochklart

Exempel på hur dysor används inom industrin

Dysor är ”munstycken” som används för att skapa en exakt spridning av vätska eller gas. De kan exempelvis användas när en exakt mängd vätska ska tillsättas eller för att sprida det över ett specifikt område. Framförallt är det inom industriell produktion som de hittas. På https://www.pnrnordic.se/ kan man se allt om dysor. Exempelvis inom dessa områden:

Kylning

När dysor ska användas för kylning är det viktigt att först kartlägga en rad faktorer:

  • Hur stor värmemängd är det som ska kylas?
  • Hur hög är kylningshastigheten?
  • Vilken form har det som ska kylas?
  • Vad är dess värmeöverföring?

Generellt är det enklare att välja rätt dysa om det enbart är en enda produkt som ska kylas ner. Är det flera produkter, med olika former, blir det däremot mer avancerat att hitta den modell som är mest anpassad till behovet. Både form, material och storlek kan vara helt avgörande.

Stränggjutning

Faktorer som bland annat påverkar val av dysor vid stränggjutning är:

  • Vilken form har det som ska kylas?
  • Var i stränggjutningen som de ska användas?
  • Termiska samt metallurgiska faktorer på det som ska kylas
  • Arbetsområde som dysan ska täcka

Kallvalsning

Exempel på faktorer som avgör modell på är:

  • Spraybildens jämnhet
  • Mönster på ytan som sprayas
  • Material

Dysor för bekämpning av damm

När en så kallad ”exakt dammbekämpning” ska ske är dysor mycket effektiva. Det absolut viktigaste är i detta fall att veta partikelstorleken på det damm som ska bekämpas. Ett exempel då dammbekämpning sker är vid stålproduktion.

  • Hur stora dammpartiklar är det?
  • Passar en flänsad full kon eller är det bättre med hålkonsdysor?

Vad är dysor?

Dysor används för att kontrollera och reglera flödet av exempelvis vätska eller gas. På detta sätt kan bland annat vätska tillföras i en exakt mängd, på en exakt plats. Detta exempelvis inom produktion. Men de kan även användas för att sprida vätska eller gas där exempelvis en sprinkler kan nämnas som ett exempel. Munstycket på en sprinkler är format så att vätskan ska spridas i rummet i minimalt små droppar. Detta för att brandbekämpningen ska kunna utföras på ett så effektivt sätt som möjligt.

Exemplet med en sprinkler visar, lite förenklat, hur dysorna fyller sin funktion som ett munstycke som reglerar flödet, dess riktning och vätskans eller gasens form. Ett annat exempel är i en automatisk biltvätt där dysor används för att lägga ett exakt lager av rengöringsmedel på lacken.

Kontorshotell mitt i Stockholm

Vill du jobba hemifrån, på ett helt eget kontor eller på ett kontorshotell? Oavsett önskemål så finns det många kontor i Stockholm. Att välja kontorshotell har en rad fördelar, både ekonomiska och praktiska. För en snabb översikt av kontorshotell i Stockholm finns denna sida.

Billigare med kontorshotell i Stockholm

En stor orsak till att många företagare väljer kontorshotell istället för ett helt eget kontor är prislappen. Det är generellt betydligt billigare att hyra ett kontor inom ett ”hotell” än att ha ett helt eget kontor med egen ingång. Orsaken beror på hur konceptet är uppbyggt. Istället för att varje företagare betalar för att ha eget kök, egna toaletter och entré så delas kostnaden mellan flera olika företag. Dyrare än att jobba hemma – men med mer fokus. Billigare än att ha eget kontor – men med mindre egna ytor.

Kontorsshotell skapar nätverk

Genom att utrymmen så som fikarum och personalrum delas med andra skapas naturliga mötesplatser. Företagare som träffar andra företagare bygger upp nätverk som i sin tur kan ge affärer och samarbetsmöjligheter. Detta är även en punkt som varierar kraftigt mellan de olika kontorshotell som finns i Stockholm. En del har lagt ett mycket stort fokus på nätverksdelen genom att ha gemensamma fikastunder, nätverksträffar och after-work. Dessa kontorshotell hittas främst inom konceptet co-working.

Få service på kontoret

Även servicenivån är kraftigt varierande. De med högst servicenivå har receptionister som kan hjälpa till med allt från kopiering och scanning till att ta hand om post eller guida besökare rätt. Då detta är en punkt som fundamentalt skiljer sig åt mellan olika kontorshotell i Stockholm är det viktigt att tänka igenom vilken service som önskas innan avtal skrivs på. Vissa anser att det är ”överflödigt” med någon i receptionen men den dagen ett problem uppstår brukar det visa sig vilken hjälp det egentligen är. Kanske kan de ringa en taxi, få fram en IT-tekniker eller hjälpa till med att förmedla kontaktar till en lokal cateringfirma. När allt flyter på känns behovet inte så stort. Men det är när problemen uppstår reception visar sin största styrka.

Hitta kontorshotell i Stockholm

För den som vill hitta kontorshotell i Stockholm finns ett rikt utbud. Det är dock viktigt att försäkra sig om att kontoret erbjuder vad som önskas. Några frågor att ställa inför att hyra kontorshotell i Stockholm är:

  • Vilken service önskas?
  • Tillgång dygnet runt?
  • Vad ingår i priset – vad tillkommer?
  • Finns det café och/eller restaurang?
  • Finns det kollektivtrafik i närheten?

 

Tjänster och utbud hos profilfabriken

Profilfabriken.com är en webbutik som erbjuder ett stort sortiment av reklamartiklar. Som företagare finns mycket att vinna genom att satsa en slant på att köpa en ett eget litet sortiment av artiklar tryckta med den egna företagsloggan – inte minst för att det blir väldigt bra reklam. Nedan kan du läsa mer om tjänster och utbud på den aktuella sidan – profilfabriken.

Populära reklamartiklar hos profilfariken.com

Dom flesta har nog någon form av profilprodukt som kommer från ett företag i sin ägo. Kanske är det en penna, en keps eller en tygkasse fint försedd med en logga. Dessa, tillsammans med nyckelband och muggar, är dom allra mest använda profilprodukterna. Dom tas tacksamt emot av kunder och andra och används dessutom ofta flitigt.

Stort utbud av profilkläder

Dags att stärka sammanhållningen på företaget? Då är profilkläder ett bra steg på vägen. Kläder tryckta med företagets logga ger en speciell samhörighet och det spelar egentligen inte så stor roll om det är en enkel T-shirt eller en varm vinterjacka. Profilfabriken.com har ett stort utbud även av profilkläder som passar för olika typer av branscher.

Skräddarsydda lösningar

Den som letar efter en produkt som speglar den bransch man är verksam i, men som inte hittar det som efterfrågas direkt i utbudet på hemsidan, kan istället kontakta företaget för att ta fram skräddarsydda lösningar. Det är sällan några problem att gå från en egen idé till en färdig produkt!

Profilfabriken.com – för företag

För den som har hög efterfrågan på profilprodukter av olika slag kan en egen webbutik vara en idé. Profilfabriken.com kan dels hjälpa till att ta fram en sådan men också bistå med hjälp när det kommer till lagerhållning och distribution av varorna. Enklare än så kan det inte bli att ha en webbutik där det egna varumärket står i fokus.

Därför är profilprodukter bra

Många företag använder profilprodukter som ett sätt att göra reklam för varumärket och det finns många fördelar med det. För det första är det ett förhållandevis billigt sätt att nå ut i stor skala och för det andra är det väldigt uppskattat. Som företagare är det bra att ha ett litet förråd med reklamartiklar som dessa att ge bort till sina kunder. Här är några av fördelarna:

  • Det är förhållandevis billigt
  • Det ger bra reklam
  • Enkelt att få stor spridning
  • Skapar starka band mellan både anställda och kunder

Tjänster som finns att hitta hos en mediabyrå

Att lyckas med marknadsföring och reklam för sitt företag helt på egen hand är inte lätt och det är inte alla som en har rätt kunskaper för att lyckas. Alternativet då är att anlita en mediabyrå – som erbjuder många olika tjänster inom just marknadsföring och reklam.

Content marketing

Content marketing är en marknadsföringsmetod som används online – där dom allra flesta väljer att göra sin reklam idag. Content betyder innehåll och metoden syftar alltså till att skapa innehåll som är relevant och intressant för besökaren. Man arbetar ofta efter en långsiktig strategi, då innehåll på till exempel en hemsida behöver uppdateras och förändras med jämna mellanrum. Detta är ett av de arbeten man kan överlåta helt och hållet till en mediabyrå – från strategi till färdigt och uppdaterat innehåll.

Influencer marketing

Influencers har blivit vanliga reklambärare och som företagare kan det löna sig att ha samarbeten med dessa. Influencer marketing innebär att en influencer marknadsför en tjänst eller en produkt och anledningen till att det är så effektivt är för att dom når ut till en väldigt stor följarskara – dessutom ofta en speciell målgrupp.

Visst kan man jaga rätt på en influencer på egen hand men det är betydligt mycket enklare att hitta en genom en mediabyrå. Dom har kontakter och koll på vilka som arbetar med vad, vilket är ett bra utgångsläge.

Tv-reklam

En hederlig Tv-reklam kan fortfarande löna sig. En mediabyrå arbetar inte bara med datorer och marknadsföring via nätet som många tror, utan flera om dom kan även erbjuda att skapa en renodlad reklamfilm. Det går även att hitta andra reklamfilmstjänster för den som inte vill satsa på tv.

Hur väljer man mediabyrå?

Det finns gott om både stora och små mediabyråer och det kan vara svårt att veta vilken man ska välja. Har du behov av flera tjänster och helhetslösningar är det bra att kolla efter en fullservicebyrå. Har du ett mindre behov av någon enstaka tjänst kan du kolla efter en byrå som nischat sig inom just det området.

Fördelar med att anlita en fullservicebyrå:

  • Alla tjänster samlade på samma ställe
  • Förmånligt pris
  • Tryggt samarbete

En av dom viktigaste sakerna är att du känner förtroende för den byrå du tänker anlita. En annan viktig sak är såklart priser, så se till att be om några offerter.

Företagslarm – skaffa appen

Företagslarm – skaffa appen

När man startar eget eller flyttar in i nya lokaler så är det en hel del saker som man kan behöva tänka på och som behöver organiseras och fixas. En sådan sak kan vara att anlita en säkerhetsfirma som kan installera ett larm till sitt företags lokaler. När det gäller eventuella inbrott och rån så vill man såklart vara på den säkra sidan, ifall att man någon gång skulle ha oturen att drabbas. En säkerhetsfirma hjälper en att installera företagslarmet och eventuell övervakningsutrustning. Med teknikens utveckling verkar allting bli enklare och smidigare, inklusive att skydda sin sin arbetsplats, och det gör nu att hantera sitt larm digitalt.

Håll koll på ditt larm i mobilen

Nu erbjuder de flesta larm- och säkerhetsföretag en app för både iOS och Android, vilken brukar ingå i baspaketet när man anlitar en säkerhetsfirma för att installera sitt företagslarm. Med hjälp av appen kan man enkelt hålla koll på och navigera sitt larm var man än befinner sig. I appen skapar man sitt eget användarkonto där man får tillgång till Mina sidor.

Appens olika funktioner

Vilka funktioner ens larm-app har varierar lite mellan olika firmor. Oavsett firma så är appens syfte att underlätta för klienten att hålla koll på sitt larm och samtidigt känna sig så säker som möjligt. Funktioner och tjänster som alltid brukar finnas i appen är till exempel att larma av och larma på och se vem som har larmat av och på. Det kan vara en smart och välbehövlig funktion om man exempelvis har många anställda, och om man skulle ha oturen att drabbas av ett inbrott så kan man enkelt se vem som larmade på senast. Med hjälp av appen kan man ofta också styra den belysning och de lås som är kopplade till företagslarmet, och även bli påmind om att fönster och dörrar är öppna eller olåsta när de inte borde vara det. En hjälpsam funktion i appen är då att man kan låsa både dörrar och fönster var man än befinner sig. Man kan även ställa in schemalagda avbrott av larmet. Appen brukar också meddela sin användare om brandlarmet går. Det går helt enkelt att skräddarsy sitt larm och hur man vill använda det rätt mycket via sin app!

Mediabyråer i Sverige

Marknadsföring är ett begrepp som de flesta känner till men inte nödvändigtvis vet så mycket om. Vad innebär det ? Varför är det viktigt för företag? Marknadsföring innebär naturligtvis reklam, men handlar om mycket mer än så. Hur ett företag marknadsför sig är avgörande när företag vill etableras på marknaden och hitta nya kunder. Det handlar inte så mycket om vad det är man vill marknadsföra utan mer om hur det ska marknadsföras. Det finns många olika marknadsföringsstrategier och att skapa rätt marknadsföring kräver både eftertanke och ett mål. Utan erfarenhet och kunskap om de olika komponenterna i marknadsföring kan det hela vara förvirrande och otroligt svårt. För den som behöver hjälp med detta finns företag som specialiserar sig på marknadsföring, så kallade mediebyråer.

Vad gör en mediabyrå?

Så hur går arbetet till hos en mediabyrå? För att mer noggrant beskriva det kan vi kolla på vad det är kunden får hjälp med. Som nämnt tidigare är inte marknadsföring så enkelt som man kan tro, och det krävs kunskap i ämnet för att kunna skapa bäst reklam. Mediebyråns uppgift är att informera kunden om olika marknadsföringsstrategier och ge vägledning. Det handlar bland annat om att analysera ett företags målgrupp för att skapa material som tilltalar denna. Dessutom handlar det om timing och när det passar bäst att lansera en reklamkampanj. En mediebyrå hjälper kunden hitta rätt kontakter och kan köpa det reklamutrymme som behövs.

Vikten av att använda en mediabyrå

I och med internets uppkomst innebär marknadsföring numera att en reklamkampanj kan nå ut till en obegränsad folkmassa. Marknadsföring har på så fått en allt större betydelse och den blir allt mer internetbaserad, framförallt genom sociala medier. Detta har i sin tur lett till att företag kan synas enklare och konkurrensen har blivit större. Att utmärka sig i sin marknadsföring är viktigare än någonsin. Därför behöver vi mediebyråer, för att se till att en reklamkampanj blir så bra som möjligt ur alla perspektiv. En marknadsföringskampanj är ofta mycket kostsam och utan rätt tillvägagångssätt är risken att pengarna går förlorade.

Hitta rätt mediabyrå

Frågan är bara hur man hittar rätt mediabyrå? Det finns otroligt många att välja mellan. Ett bra tips för att hitta seriösa byråer är att vända sig till föreningen “Sveriges Mediebyråer”. För att få vara medlem i föreningen ställs flera krav vilket ger en viss säkerhet om att företagen är seriösa. Utöver det bör kunden kolla upp eventuella kundomdömen av byrån och jämföra dessa med omdömen av andra företag.

Fördelarna med att använda ett kösystem

Fördelarna med att använda ett kösystem

Ett bra kösystem kan verkligen göra stor skillnad för företag som vänder sig till konsumenter. Det finns flera uppenbara fördelar med att använda sig av ett sådant system, såsom att de köer som uppstår i den dagliga verksamheten organiseras på ett bra sätt. Fördelarna slutar dock inte där – att kundernas lojalitet gentemot företaget kan öka till följd av denna organisering är ett exempel en välkommen synergieffekt.

Nedan går vi på djupet och tittar närmre på dessa bägge fördelar med kösystem.

Bättre organiserade köer

Köer som inte organiseras på ett bra sätt kan orsaka frustration hos de kunder som tvingas stå i kö. I vissa fall kan avsaknaden av ett kösystem till och med leda till att vissa personer helt avstår från att ställa sig i kö. Köer tenderar ofta att bli ganska långa, inte minst under de tider då kunderna flockas till ett företag. Om kön börjar sträcka sig utanför det område som har avsetts för ändamålet, riskerar även personer som inte köar att påverkas av köandet. Även detta kan orsaka stor frustration och irritation.

Genom att implementera ett bra kösystem kan ert företag få ordning på köerna och förhindra att köerna orsakar negativa effekter för verksamheten.

Ökad kundlojalitet

Som redan har nämnts, kan användandet av ett kösystem också leda till ökad kundlojalitet. Negativa upplevelser av köande kan nämligen ofta leda till att kunder väljer att bojkotta en butik eller annan verksamhet. I en värld där konsumenten generellt sett har ett närmast oändligt antal valmöjligheter är det särskilt viktigt att tillgodose kundens behov. Om detta inte görs riskerar kunderna istället att vända sig till konkurrenter eller utföra sina ärenden på nätet.

Sociala medier spelar också en viktig roll för kundlojaliteten. Detta då missnöjda kunder har möjlighet att sprida sitt missnöje till de breda massorna av potentiella köpare. En negativ kundupplevelse kan idag bli viral på ett ögonblick och få för kunden totala främlingar att avstå från att handla hos ett visst företag.

Av denna anledning bör ett effektivt kösystem användas för att öka kundlojaliteten. Detta gäller särskilt vid tillfällen då köerna förväntas ringla långa, såsom under julhandeln.