Hund under ett stambyte

Under ett stambyte kan det förekomma mycket ljud och buller – i synnerhet under det inledande skedet av arbetet, då rivning sker. De flesta firmor försöker minska oljudet så gott det går, men det går inte att komma ifrån att det förekommer oljud.

De flesta hundar kan bo kvar under ett stambyte

I de flesta fall kan hundar bo kvar under arbetet som innebär att byta stammar. Många löser det genom att låta hunden vara i det tystaste rummet i lägenheten medan arbetet pågår. Rörfirmorna brukar skärma av de delar av lägenheten som inte påverkas av arbetet. De gör också sitt bästa för att byggdamm inte ska spridas i resten av lägenheten – men det är i princip oundvikligt att helt komma ifrån det.

Var på din vakt

Det är upp till dig som ägare att se till djuret bästa under den fysiska delen av stambytet. Till exempel bör du vara på din vakt kring saker som:

  • Hur hunden beter sig i förhållande till ljudnivåerna.
  • Att hunden inte får i sig dammpartiklar när VVS-montörerna gått för dagen.

Det bästa är att avgränsa ett område, så att hunden inte springer in till badrummet under exempelvis rivningsarbetet, och således kan utsättas för risker.

Ljudkänsliga kan behöva vara någon annanstans

Är hunden ljudkänslig behöver den sannolikt vara någon annanstans under ditt stambyte. Är du osäker kan du noggrant se hur hunden beter sig allt eftersom det gradvis börjar låta lite högre.

Säkrast är att tala med någon som kan ha hunden hos sig med arbetet pågår – åtminstone under den inledande delen av det. När rivningen är klar bör bullernivåerna minska markant, och det är kanske då möjligt att ha hunden hemma igen. Trots allt är det som regel ganska många veckor – om inte månader – ett stambyte tar att utföra.

Varför är många hundar känsliga för ljud?

Vissa hundar är ljudkänsligare än andra. Det uppskattas att ungefär en femtedel av hundarna i Storbritannien är känsliga mot oljud – vissa betydligt värre än andra. Det säger inget om hur det är i Sverige, men man kan anta att det inte är särskilt ovanligt med hundar som reagerar mycket starkt på oljud även här.

Hundar kan få en fobi mot i princip vilket oljud som helst, men vanligast är att det är mot till exempel åska, fyrverkerier och pistolskott – plötsliga och höga ljud som är ”på väg” någonstans.

Varför spara i räntefonder istället för i aktiefonder?

När det är lite skakigt på börsen är det naturligt att man som investerare letar efter alternativ, och då ligger räntefonder nära till hands. Men alla dessa fonder är inte lika och därför är det viktigt att vara medveten om skillnaderna. Här berättar vi varför du bör spara i räntefonder istället för i aktiefonder eller andra tillgångsslag.

Skillnaden mellan aktiefonder och räntefonder

De allra flesta småsparare är välbekanta med aktiefonder och vet vad dessa innebär. Det är helt enkelt fonder som investerar i enskilda aktier och sätter ihop en aktieportfölj bestående av ett antal sådana värdepapper. Däremot är det inte alls lika många sparare som vet exakt vad en räntefond placerar i för tillgångar.

Till att börja med finns det både långa och korta räntefonder. Skillnaden mellan dessa är att en kort räntefond är en fond som investerar i värdepapper med en löptid upp till ett år typiskt sett. En lång räntefond är istället en fond som investerar i lite längre statsobligationer och andra typer av värdepapper, d.v.s. med längre än ett års löptid.

Nuförtiden finns det till och med eviga obligationer på marknaden. Det finns alltså ingen direkt gräns för hur länge man kan låna ut pengar. Men de flesta försöker ha en räntebindningstid på upp till fem år ungefär.

Räntefonder innehåller i grund och botten tre olika risknivåer:

  • Statsobligationer
  • Bostadsobligationer
  • Företagsobligationer

Det vanligaste värdepappret som räntefonder placerar i är statsobligationer men i dagens lågränteklimat har dessa blivit mindre intressanta då det just nu är svårare att skapa en god avkastning med sådana obligationer. Detta är väldigt relevant för dig som investerare då det är viktigt att förstå skillnaden i risk mellan olika slags obligationer. Det medför i regel en högre risk att låna ut pengar till en stat än till ett företag.

Så varför spara i räntefonder?

Så varför spara i räntefonder när även denna typ av investering medför en risk? Är det inte bättre att köpa andelar i aktiefonder?

Generellt sett ger aktiefonder en högre avkastning än räntefonder över tid. Men under korta perioder är aktier ofta mer volatila än obligationer. Därför anses räntefonder vara en lite mindre riskfylld placering.

Företag bedöms utifrån dess hemsida

Driver du ett företag? Har du en hemsida? Hur snabbt möter hemsidan besökarnas intention av besöket? Det är en viktig fråga att ställa sig då allt för många företag har kunder som ”vänder i dörren”.

Överlag är människor mer kräsna när det kommer till E-butiker i jämförelse mot en fysisk butik. Framförallt handlar det om att det är så extremt lätt att lämna butiken och på några sekunder besöka en annan butik. Det finns inte några hinder att lämna butiken och söka sig vidare. Att bygga hemsida till företag är någonting som alltid bör utgå från syfte och kundfokus.

Detta ställer även mycket höga krav på hemsidan. Om besökaren inte har sett vad den söker inom 20 sekunder tappar den intresset. Besökaren vill få den information som efterfrågas eller guidas vidare inom denna tid.

Företag tappar kunder genom dålig hemsida

Det går via flera olika analysprogram, exempelvis Google Analytics, att se hur många besökare en hemsida har. Det går även att se hur många sekunder de i genomsnitt har besökt sidan samt vilka undersidor de besökt. På detta sätt går det att spåra vilka sidor som de är på innan de lämnar hemsidan.

Väldigt många följer inte upp denna statistik utan ”hoppas” bara på att deras hemsida är så bra att besökarna verkligen kommer att komma dit och genomföra köp. Men statistik visar på något helt annat.

20 sekunder att… visa företagets hemsida

En person som vill boka hemstädning söker på nätet (oftast via Google) efter hemstädning i sin stad. Inom 10 till 20 sekunder vill personen ha hittat kontaktuppgifterna för att kontakta städföretaget. Har detta inte skett är alltså risken mycket stor att en ny sökning sker och ett nytt städföretag kontaktas. Som företag är det alltså mycket viktigt att veta vilken sökintention som personerna har som besöker sidan. En intention som därmed måste besvaras direkt på hemsidans första sida.

  • Kontaktuppgifter
    Många söker upp efter kontaktuppgifter. Detta inte minst om det är tjänsteföretag.
  • Produkt
    Har heminredningsbutiken den kopp som du söker? Hur kan besökaren blixtsnabbt hitta kategorin ”koppar” eller söka efter en specifik produkt via namn, produktnummer eller liknande
  • Bilda sig en uppfattning
    Hur seriöst är företaget? Hur duktiga är de egentligen på det de erbjuder? Vilken prisnivå erbjuds?

Testa hemsidan i företaget

Låt 10 personer bestämma sig i förväg för vilken information ska hittas. Låt de sedan söka sig in på sidan för att hitta den informationen. Ofta tar det mer än 20 sekunder….

ZignSec erbjuder innovativa lösningar för identifiering

ZignSec erbjuder innovativa lösningar för identifiering

Dagens intensiva internetanvändning har satt högre och högre krav på identifiering. ZignSec är ett företag som arbetar med dessa utmaningar, bland annat genom att ta fram flertalet innovativa lösningar för identifiering. De flesta av oss använder internet för det mesta, från att betala räkningar online till att ta banklån, fixa försäkringar och boka resor. Till skillnad från den fysiska världen, där man endast behöver en legitimation att uppvisa, kräver internetsäkerhet lite mer. För att kunder ska kunna visa att dem verkligen är de dem utger sig för att vara finns det idag fler sätt till identifiering. 

IOD – ID skanning online

Ett effektivt sätt för företag att snabbt kunna kontrollera sina kunder och nya besökare, är genom ID skanning. Genom en apparat skannar man fysiska pass, körkort och ID-kort och får i realtid upp all information om personen. Inte bara den informationen som finns präglad på kortet, utan även information som adresser och liknande. Just nu går ID skanning online att använda globalt, vilket såklart är en stor fördel för företag som tänker expandera över gränserna. Systemet i sig går snabbt att implementera och det är mycket användarvänligt.

EID –  Elektroniska identiteter (eIDS)

EID, eller elektroniska identiteter, är ytterligare en säkerhetsmetod för att säkerställa att en person är den som hen utger sig för att vara. I kort innebär en EID en elektronisk variant av fysiska legitimationer, som exempelvis körkort eller pass. Elektroniska identiteter fungerar bra när det kommer till banköverföringar online eftersom legitimationen innehåller tillräckligt mycket information om en person för att fungera som ett säkerhetskort.

e-IDV – Elektronisk identitetsverifikation

e-IDV, en förkortning för elektronisk identitetsverifikation, är ett slags ID som med hjälp av information från såväl offentliga som privata databaser för att samla information om en persons identitet. Informationen kan gälla saker som:

  • Namn
  • Födelsedatum
  • Personnummer
  • Adress

Antingen blir resultatet en matchning, en partiell matchning eller inte en matchning. Idag används e-IDV frekvent för att minimera risken för bedrägerier på nätet och för att bekämpa ekonomiska brott.

ZignSec erbjuder kompletta identifikationslösningar

Beroende på vilken typ av organisation eller företag du har, kan olika typer av identifieringslösningar vara passande. Därtill finns även KYC (Know Your Customer), bank-API, telefonnummervalidering och mycket mer. Läs mer på https://zignsec.com/

Så används 3d visualisering och fotorealistiska bilder

Så används 3d visualisering och fotorealistiska bilder

Produktvisualisering kan ske på flera olika sätt. En väg är att använda 3d visualisering för att därmed skapa en 3d-upplevelse av produkten. Med andra ord att den kan ses från flera olika håll, vridas och vändas samt ändras gällande exempelvis färg och material. Detta har skapat helt nya möjligheter både inom produktutveckling och funktioner för slutkonsumenten.

Hur används 3d visualisering och fotorealistiska bilder?

Fotorealistiska bilder är digitala bilder som efterliknar verkligheten så mycket att personen som tittar på bilden får en ”verklig” upplevelse av vad som efterliknas.

Eftersom allt på bilden är skapat digitalt tar det inte många minuter att ändra det som finns på bilden. Det kan exempelvis innebära att en soffa byts ut til en fåtölj, att en tavla tas bort från väggen eller att tegelväggen blir trä. Genom att jobba med 3d visualisering skapas därmed flera fördelar och funktioner:

  • Produktvisualisering för marknadsföring

Med produktvisualisering skapas digitala bilder av företagets produkter. Detta för att sedan kunna användas inom exempelvis marknadsföring. Bilden på produkten kan placeras i vilken miljö som helst vilket därmed skapar ett snabbt och billigt sätt att skapa marknadsföringsmaterial. Detta till skillnad om en fotograf behöver anlitas för att bilderna ska skapas.

  • Beskriva en idé som inte finns i färdig produkt

Det är vanligt att 3d visualisering används för visa upp och beskriva en produkt som än så länge enbart finns på idéstadiet. Istället för att skapa en prototyp (vilket ofta är mycket kostsamt) skapas produkten via 3d visualisering. Det kan därmed vara allt från en mutter till ett helt bostadsområde.

Detta kan ske utifrån ett marknadsföringsperspektiv, för att visa upp kunden hur slutprodukten skulle kunna bli. Det kan även ske på uppdrag av kunden för att testa olika idéer innan man bestämmer sig för vad som ska gå vidare till produktion.

Med fotorealistiska bilder och 3d visualisering kan justeringar genomföras på produkten till samtliga är nöjda och produktionen kan påbörjas. Det kan gälla allt från storlek och material till färgsättning och belysning.

Detta är även ett sätt att testa en ny idé på en ny marknad. Via undersökningar kan konsumenter få se produkten (som än så länge inte finns) och yttra sig om hur den upplevs. Ofta är det första intrycket och det visuella som avgör hur konsumenterna tar till sig en ny produkt.

Tips när du ska beställa pennor med tryck

Att beställa pennor med tryck är vanligt bland företag, föreningar och organisationer. Faktum är att pennan är den mest använda reklamprodukten, dels för att det är relativt billigt och dels för att det är uppskattat och användbart. Att beställa pennor med tryck är inte alls svårt och tar heller inte särskilt lång tid men ändå finns det några tips att bära med sig när det är dags.

Tänk på miljön vid köp av pennor

Pennor med tryck är som tidigare nämnt den allra vanligaste reklamprodukten och det produceras och säljs tusentals och åter tusentals av dessa. Det säger sig självt att det inte är så bra för miljön, dels på grund av massproduktionen och dels för att pennor ofta är tillverkade i mestadels plast.

Bra att veta är att det finns återförsäljare som arbetar med miljötänk även i den här branschen – man satsar alltså på miljövänliga och miljöanpassade pennor som är tillverkade av till exempel restprodukter eller trä, istället för plast. Det är heller inte särskilt mycket dyrare så tillhör du en av dom som brukar beställa pennor med tryck ofta och i stor upplaga bör du se till att dra ditt strå till stacken och välja ett bra alternativ!

Välj kvalitét

Kvalitet hänger på ett sätt ihop med miljötänket, då pennor av högre kvalitet håller längre även om det också innebär att man får betala lite, lite mer. Väljer man pennor av sämre kvalitét bara för att dom är billiga är dom sällan speciellt bra och kommer troligen hamna i sopkorgen. Pennor av hög kvalitét är i det långa loppet bättre för plånboken, för miljön och även för dom som tar emot och kommer att använda pennorna.

Beställa pennor med tryck – så går det till

Att beställa pennor med tryck är enkelt och allra enklast är det att göra det på nätet. Hitta en återförsäljare, gärna en med bra miljötänk och miljövänliga produkter, och kolla igenom utbudet efter något du gillar. Man väljer modell, eller modeller om man önskar flera olika, och sedan laddar man snabbt och enkelt upp en fil med det önskade trycket – till exempel företagets eller föreningens logga.

För att det hela ska få ännu smidigare kan man förbereda sig på följande sätt:

  • Fundera över antal pennor som ska beställas
  • Fundera över om någon speciell färg önskas
  • Förbereda loggan/trycket så att det bara är att ladda upp den vid beställningen

Automatisera logistikflödet med GLS + WooCommerce

Med ett enkelt plugin går det att föra över information till GLS via WooCommerce. Detta så som fraktinformation och kunduppgifter. Så fort en order läggs i din e-butik, skapas en fraktsedel automatiskt i Unifaun. För dig som idag hanterar logistiken manuellt, kan det bespara dig en hel del tid, besvär och energi.

Tre fördelar med GLS WooCommerce Plug-in:

  • Synka manuellt eller per automatik
  • Används med Unifaun Online, så att du enkelt kan lägga till fler fraktbolag.
  • SMS- och e-postnotifikationer genom Unifaun.

Funktioner i GLS plugin

Denna plugin har en rad funktioner som ska göra livet enklare för dig som driver en e-butik med WooCommerce. En del av funktionerna, så som att få SMS- och epostnotifikationer, går via Unifaun, som är mycket populärt att använda hos e-butiksägare. En annan funktion som är värd att ta upp är att du konfigurera GLS til att skicka separata paket för olika varor i samma order. På så vis kan du automatisera webbshoppen i ännu högre grad. Om du även utvecklar själv är det bra att känna till att det finns ett Test Mode i inställningarna i pluggen. Det här används för att testa integrationen och för att se till att allting fungerar som det ska.

Så installerar du GLS WooCommerce Plugin

Installationen av GLS är simpel med WordPress. Börja med att gå in i panelen på din WordPress-inloggning och klicka på “Plug-ins”. Här söker du efter Woo Pacsoft Unifaun, och klickar på installera. När pluggen är installerad och aktiverad går du in på dess inställningssida och klickar på Pacsoft/Unifaun – välj Unifaun. Sedan använder du samma kontouppgifter som du har på unifaunonline.com, och knappar in API-nyckeln som du har fått i ett e-postmeddelande vid köp av GLS WooCommerce plugin. När detta är klart har du kopplat GLS med Unifaun och WordPress, och du kan nu börja optimera inställningarna för att automatisera så mycket som möjligt av logistikflödet i din verksamhet.

Bra att känna till är att du fortfarande behöver gå in i Unifaun för att skicka orderna. Däremot är all information redan synkad, så det är bara att logga in där och klicka på “skriv ut”. I WooCommerce finns en genväg som tar dig direkt till utskriftsdialogen.

Fyra orsaker till att outsourca support

Att outsourca support till kunder via ett externt företag är idag mycket vanligt. Detta utifrån att det finns flera fördelar och stor flexibilitet med denna tjänst. Några av fördelarna är:

  • Komplement till egna tidsresurser
    Många företag har egen support under kontorstid men anser det vara för dyrt att ha detta under kvällstid eller på helger. Detta inte minst om det förväntas vara betydligt färre supportärenden under dessa tider. Genom att outsourca support under dessa tider kan support ges till kunderna men till lägre pris än om man hade haft tjänsten själv. Detta tack vare att de som utför supporten kan handha flera företags olika support på samma gång.

  • Komplement till egna språkresurser
    De flesta företag har support på svensk och delvis på engelska. Men få har full support på andra språk. I det fall en kund behöver support på exempelvis spanska kan detta ärende skickas vidare till det företag som supporten är outsourcad till. Även här handlar det alltså om komplement.

  • Billigare
    Vid enklare kundtjänstärenden kan dessa generellt handhas av företag som specialiserat sig på support. Exempelvis har flera engelskspråkiga företag valt att outsourca support till asiatiska länder där lönerna är betydligt lägre.

  • Fokusering inom företaget
    Ännu en fördel är att kunna fokusera på kärnverksamheten i företaget. Oavsett om outsourcing sker till ett företag inom Sverige eller utomlands så kan de anställda fokusera på företagets verksamhet i första hand och behöver inte lägga tid på support.

 

Outsourca support – Att tänka på

  • Allt eller delar
    Ska hela supportavdelningen läggas ut på outsourcing eller enbart delar? Prata med företagen som erbjuder dessa tjänster för att hitta en lagom nivå som är bäst utifrån praktiskt och ekonomiskt perspektiv.

  • Kan outsourcing ske utomlands?
    Kostnadsmässigt är det bäst att välja att ha support utomlands. I vissa fall är det däremot inte praktiskt genomförbart. Här får man se till vilka tjänster och vilken slags support som kommer att ges till kunderna.

  • Vad är målet?
    Är målet att kunderna ska få mer tillgänglighet till support, att fler språk ska kunna erbjudas eller andra fördelar? Det brukar finnas en fördel i att diskutera olika lösningar med företagen som erbjuder dessa tjänster för att hitta de mest passande lösningarna.

Vad kan ert företag tjäna på att outsourca support?

Tjäna pengar till klassen med Kirratochklart.se

Tjäna pengar till klassen med Kirratochklart.se

Kirratochklart är en av många återförsäljare i Sverige som säljer sina produkter via skolklasser, föreningar och organisationer. Ett säljargument blir därmed att köparna även sponsrar till en klassresa eller fotbollscup. Hur fungerar det att tjäna pengar till klassen med KirratochKlart?
Det som främst skiljer säljmomenten åt är om direktförsäljning sker eller om det sker via katalogbeställning.

Sälj ljus via direktförsäljning

1. Beställ
Beräkna hur många ljus som klassen förväntas sälja under en specifik tidsperiod. Enligt Kirratochklart är genomsnittet att en elev säljer 12 ljus. Men det går alltid att efterbeställa om det behövs.
2. Sälj
Dela upp ljusen bland eleverna och låt dem sälja till grannar, släkt och vänner. Betalning sker direkt och försäljning kan ske på allt från loppisar till dörrknackning och fikarum på arbetsplatser.
3. Tjäna pengar till klassen
Av försäljningssumman behålls 50 % som provision. Den andra halvan betalas in till företaget. Detta via en faktura med 60 dagars betalningstid. Det betyder därmed att klassen aldrig behöver ligga ute med pengarna själv. Beställ, sälj och betala i lugn och ro. Eftersom det är fria returer tas inte heller någon risk.

Tjäna pengar till klassen med katalogförsäljning

1. Beställ kataloger
Beställ kataloger till alla i klassen. I katalogen presenteras de ljus som företaget säljer.
2. Sälj
Dessa tas sedan med till vänner och grannar som får genomföra beställningar. Istället för att ljusen levereras direkt sker alltså en gemensam beställning. Nackdelen är här är spontanköpen kan minska.
3. Leverera
När beställningen har sammanställts skickas den in varpå ljusen levereras i ett större paket. Nu kvarstår att leverera dem till de kunder som beställt ljusen.
4. Tjäna pengar
Även här är det 50 % i vinst till klassen. Rent ekonomiskt finns alltså ingen fördel eller nackdel i att välja direktförsäljning eller katalogförsäljning.
Katalogförsäljning är enklare på så vis att några ljus inte behöver hanteras. Risken att de kommer bort eller går sönder minimeras. Men samtidigt kan inte kunderna ta på, och lukta på, ljusen. De går inte heller att bara ställa fram i arbetsrummet för att visas upp för eventuella kunder.
Kortfattat:
• 50 % i vinst
• Fri frakt – Fria returer
• Behöver inte ligga ute med pengar
• Riskfritt sätt att tjäna pengar till klassen
Ljus, godis eller strumpor? Det finns många vägar att tjäna pengar till klassresan. I exemplet ovan är det ljus från Kirratochklart som nämns men liknande upplägg finns hos andra aktörer.

Läs mer om kirratochklart

Exempel på hur dysor används inom industrin

Dysor är ”munstycken” som används för att skapa en exakt spridning av vätska eller gas. De kan exempelvis användas när en exakt mängd vätska ska tillsättas eller för att sprida det över ett specifikt område. Framförallt är det inom industriell produktion som de hittas. På https://www.pnrnordic.se/ kan man se allt om dysor. Exempelvis inom dessa områden:

Kylning

När dysor ska användas för kylning är det viktigt att först kartlägga en rad faktorer:

  • Hur stor värmemängd är det som ska kylas?
  • Hur hög är kylningshastigheten?
  • Vilken form har det som ska kylas?
  • Vad är dess värmeöverföring?

Generellt är det enklare att välja rätt dysa om det enbart är en enda produkt som ska kylas ner. Är det flera produkter, med olika former, blir det däremot mer avancerat att hitta den modell som är mest anpassad till behovet. Både form, material och storlek kan vara helt avgörande.

Stränggjutning

Faktorer som bland annat påverkar val av dysor vid stränggjutning är:

  • Vilken form har det som ska kylas?
  • Var i stränggjutningen som de ska användas?
  • Termiska samt metallurgiska faktorer på det som ska kylas
  • Arbetsområde som dysan ska täcka

Kallvalsning

Exempel på faktorer som avgör modell på är:

  • Spraybildens jämnhet
  • Mönster på ytan som sprayas
  • Material

Dysor för bekämpning av damm

När en så kallad ”exakt dammbekämpning” ska ske är dysor mycket effektiva. Det absolut viktigaste är i detta fall att veta partikelstorleken på det damm som ska bekämpas. Ett exempel då dammbekämpning sker är vid stålproduktion.

  • Hur stora dammpartiklar är det?
  • Passar en flänsad full kon eller är det bättre med hålkonsdysor?

Vad är dysor?

Dysor används för att kontrollera och reglera flödet av exempelvis vätska eller gas. På detta sätt kan bland annat vätska tillföras i en exakt mängd, på en exakt plats. Detta exempelvis inom produktion. Men de kan även användas för att sprida vätska eller gas där exempelvis en sprinkler kan nämnas som ett exempel. Munstycket på en sprinkler är format så att vätskan ska spridas i rummet i minimalt små droppar. Detta för att brandbekämpningen ska kunna utföras på ett så effektivt sätt som möjligt.

Exemplet med en sprinkler visar, lite förenklat, hur dysorna fyller sin funktion som ett munstycke som reglerar flödet, dess riktning och vätskans eller gasens form. Ett annat exempel är i en automatisk biltvätt där dysor används för att lägga ett exakt lager av rengöringsmedel på lacken.