Så väljer du rätt bergvärmepump

Så väljer du rätt bergvärmepump

Bor man i hus och vill minska sina driftkostnader är bergvärme ett bra och effektivt alternativ. Det finns dock många modeller och leverantörer av själva värmepumpen så det kan vara svårt att veta vilken man ska köpa till sitt uppvärmningssystem. Nedan följer några tips för hur man hittar och väljer rätt bergvärmepump.

Se över utbudet

Firman som borrar hålet i berggrunden och installerar bergvärme hemma hos dig vet förmodligen en hel del även om värmepumpar som passar till systemet. Ett bra tips kan vara att fråga om dom har några speciella rekommendationer på vilken pump som kan passa bäst i just ditt hus. Att få råd från en expert är alltid det bästa, även om man kan se över utbudet på egen hand också. Kolla igenom hemsidor hos olika leverantörer och jämför några pumpar mot varandra så kommer du säkert få en känsla för vad som kan tänkas passa bäst för det aktuella hushållet.

Kvalitet är en prisfråga

Bergvärme är ett system med lång och effektiv livslängd, och väljer man dessutom en pump av hög kvalitet kommer man inte behöva lyfta ett finger på många år. Det finns bättre och sämre alternativ på marknaden i olika prisklasser. Man gör helt rätt i att investera i en pump som är lite dyrare och av högre kvalitet än att köpa en billig variant som kanske bara håller några år. Väljer man det sistnämnda är risken större att pumpen börja krångla eller rent av gå sönder och dyra reparationer kommer behövas, och har man riktigt otur kanske man måste köpa en helt ny.

En riktigt bra pump för bergvärme håller i drygt 15–20 år utan några större problem medans en av sämre kvalitet har gjort sitt efter 10 år. Det finns dock flera saker som avgör hur länge en pump håller, exempelvis hur mycket den används och hur hårt den får jobba.

Välj rätt storlek

Värmepumpar anpassade för bergvärme finns i flera olika storlekar och det är viktigt att man väljer rätt för att inte pumpen ska slitas ut. Har man valt en underdimensionerad värmepump kommer den arbeta på högsta effekt i princip hela tiden. Har man däremot valt en bra storlek kommer den inte behöva jobba lika hårt för att hålla värmen uppe i huset.

Tänk även på att man alltid måste anmäla en installation av en bergvärmepump till kommunens miljöförvaltning, annars riskerar man en straffavgift.

Kontorsmöbler för bättre miljö

Att införskaffa inventarier till kontoret kan tyckas som en självklarhet när man får tillgång till fastigheten. Det är naturligtvis också en grundförutsättning för att man skall kunna bedriva sin verksamhet. Frågan är dock ifall man behöver nytillverkade kontorsmöbler eller om begagnade alternativ kan fungera. Som inköpare har man ett ansvar för att allting skall vara anpassat till verksamhetens arbete. Det krävs att alla har en bra arbetsplats och att möbler finns för såväl anställda som gäster. Vidare bör man noga tänka igenom arkivskåp och säkerhetsförvaring. Det mesta inom detta område kan man utan svårighet köpa in begagnat. Det är många företag som varje år får nya behov och därmed byter in sina gamla kontorsmöbler. I vissa fall är dessa kontorsmöbler av senaste modell och i en design som ännu finns att införskaffa som nytt.

Varför begagnade kontorsmöbler?

Det finns många anledningar till varför man köper begagnade kontorsmöbler. Å ena sidan är det en prisfråga där man vill minimera risken att spendera för mycket pengar i onödan. Samtidigt kan det vara ett sätt att slå ett slag för omgivningen. När man kan återanvända kontorsmöbler som är i perfekt skick, går det att minska på svinn och transporter. Detta är någonting som går i linje med hur flera moderna organisationer arbetar.

Viktigt när man skall införskaffa begagnade möbler till ett kontor, är att man kan hitta produkterna utan att behöva lägga allt för mycket tid. Detta är tid som man annars kan spendera i verksamheten för att nå effekt. De aktörer som jobbar med begagnade kontorsmöbler har även tänkt på denna faktor. Det går därför att via nätet titta på vad som finns tillgängligt. Kanske går det att införskaffa några begagnade produkter för att komplettera med nya alternativ om detta finns tillgängligt? På detta sätt kan man effektivt hitta en inköpsplan som möjliggör begagnade kontorsmöbler vid sidan av nyare alternativ. Det är inte för inte som detta kommit att bli mycket eftertraktat!

Begagnade kontorsmöbler innebär att man skär ner på sina kostnader samtidigt som man gör någonting som inte skadar miljön i samma utsträckning. I och med att man ändå får de produkter man är i behov av, är det svårt att hitta nackdelar med en sådan tjänst! För att hitta begagnade kontorsmöbler finns denna sida var en stor del kontorsmöbler finns redo att sända till nya verksamheter.

Starta och driva assistansbolag

Funderar du på att starta ett assistansbolag finns det några bra saker att tänka på. Till att börja med kan det vara klokt att se över konkurrensen där man bor för att veta om man har en chans att slå igenom med sin affärsidé. Bor man i till exempel Bohuslän behöver man ta reda på allt om hur branschen ser ut i just det området. Dessutom kan man inte bara starta ett företag eftersom det krävs särskilda tillstånd för att få driva ett assistansbolag.

Se över konkurrensen

Om du vill starta ett assistansbolag i exempelvis Bohuslän behöver du först se över hur många andra det finns som bedriver samma typ av verksamhet. Finns det redan väldigt många kan det vara svårt att få brukare, även om affärsidén är bra. Finns det däremot få företag i området finns det också goda chanser att kunna utveckla en bra och lönsam verksamhet.

Ansök om tillstånd

För att driva ett assistansbolag i krävs tillstånd från IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Blanketterna som behövs för ansökan kräver mycket information och kommer ta en hel del tid att fylla i. Är inte ansökan komplett är det heller ingen mening att skicka in den, då kommer du få avslag direkt. Blanketterna du fyller i kommer beskriva exakt hur du planerar att driva verksamheten till punkt och pricka så att inga brister eller fel förekommer i det kommande arbetet. En handläggare kommer kontrollera ansökningen för att sedan bedöma om den avslås eller beviljas, och du får ditt besked.

Visa att du finns

När verksamheten väl har kommit igång är det viktigt att marknadsföra dig och visa att du finns. Du behöver sprida att det finns ett nytt assistansbolag i Bohuslän, redo för utmaningar och kunder. Visa vad du har att erbjuda och se till att det där lilla extra finns. Det kan vara bra att ta hjälp med marknadsföringen om man inte har vanan att göra reklam för sig och sitt företag. Det kan också vara ett smart drag att ha öppet hus och bjuda in människor som matchar målgruppen, för att så tidigt som möjligt nå ut till rätt publik.

Att starta ett assistansbolag är en lång process som kräver mycket tid och jobb men brinner du för att hjälpa andra kan det vara helt rätt beslut. Här finns åtskilligt att ta del av som avser personlig assistans.

Broschyrställ för kontor och företag

Ett broschyrställ har många olika användningsområden, speciellt för företag och olika sorters verksamheter, helt enkelt för alla som har ett behov av att visa upp information, reklam eller tidskrifter till besökare och/eller kunder. Köpa broschyrställ? Här har vi samlat information om broschyrställ och broschyrhållare.    

Specifika broschyrställ för verksamheten

Ett broschyrställ kan användas på många olika sätt utifrån dig och din verksamhets olika och specifika behov. Det kan till exempel vara så att ni är på en mässa och vill visa upp ert företag för potentiella kunder, samt ge säljande information för att visa upp ert företag och de produkter eller tjänster ni säljer. Ni behöver även ge kontaktinformation och verka inbjudande till en vidare kontakt eller köp av produkter. Då är ett broschyrställ ett utmärkt val för en enkel och smidig marknadsföring.

Ett broschyrställ kan också användas vid exempelvis föreläsningar, i en reception på ett företag, på ett utbildningscenter eller ett medborgarkontor på en kommun för att ge invånarna en bra möjlighet att se vad kommunen har att erbjuda för service, aktiviteter och kontaktuppgifter. Dessutom är det givetvis inte heller endast broschyrer som kan finnas i ett broschyrställ utan även magasin, tidskrifter och olika slags tidningar kan med fördel placeras där, och passar till exempel perfekt på en läkar- eller tandläkarmottagning.

Broschyrställ i olika storlekar, material och modeller

Broschyrställ kommer i många olika storlekar, material och modeller. Det finns både ställ som placeras på väggen och golvställ där vissa modeller också kan rotera. Det finns också modeller som är hopfällbart, vilket är smidigt att ta med sig på en mässa eller event.

Ett broschyrställ som hängs på väggen sparar golvyta, medan golvstället kan oftast innehålla ett större antal broschyrer eller annat läsmaterial. Oavsett vilken modell man väljer, beroende på ens behov, är det viktigt att broschyrstället är tåligt, robust och är enkelt att montera. Det finns även i olika storlekar, beroende på vad man tänkt ha i stället. Ett broschyrställ som passar A4 kanske är bättre om du tänkt placera tidskrifter där, medan A5 kanske är en bättre klassisk storlek på broschyrer. Broschyrställ finns i olika material, allt från plast till stål och trä.

Ombilda hyresrätt – viktiga moment

Ombilda hyresrätt – viktiga moment

Att ombilda hyresrätter är en ganska lång process, med flera steg som måste genomföras. Många anser det vara mer fördelaktigt att äga sin lägenhet, istället för att hyra den. Därför är det inte ovanligt att grannar går ihop för att bilda en förening, köpa fastigheten och sedan köpa rätten till de olika lägenheterna.

Men vilka steg är det egentligen som måste gås igenom i processen?

10 viktiga steg

  1. Det första steget är att ta reda på hur många som är intresserade av ombildningen. Vanligt sätt att göra detta är att kalla grannarna till ett informationsmöte.
  2. Om intresset finns behöver man bilda en bostadsrättsförening, vilket kräver minst tre medlemmar. Föreningen ska bland annat ha styrelse, revisor och stadgar och ska registreras hos Bolagsverket.
  3. När registrering hos Bolagsverket har skett behöver ett nytt möte hållas. Här tar man beslut om att skicka in en intresseanmälan till Lantmäteriet. Två tredjedelar av hyresgästerna (folkbokförda) behöver ha intygat, med signatur, att de samtycker till att fastigheten köps av föreningen. När en anmälan är gjord kan fastigheten inte säljas till annan aktör.
  4. Innan köp av fastigheten sker bör en grundlig besiktning göras, enligt Jordabalkens undersökningsplikt. Besiktningen behöver vara genomgående, och är mer omfattande i jämförelse med exempelvis en villbesiktning.
  5. Något annat som måste göras innan köp är att ha en ekonomisk plan. Insats och årsavgifter är exempel på saker som skall finnas med.
  6. Ytterligare något som skall göras innan köp är att se över finansieringen. Vanligt är att bostadsrättsföreningen behöver ett ta ett lån.
  7. På en så kallad köpstämma tas beslut om att förvärva fastigheten. Minst två tredjedelar av medlemmarna måste rösta för köpet – annars blir det inte av.
  8. När den är köpt skall ett köpebrev skrivas under, och fastigheten skall betalas. Sedan ges tillträde till fastigheten.
  9. Sedan måste ett upplåtelseavtal skrivas mellan förening och medlem. I korthet innebär det att föreningen upplåter bostadsrätt till den boende som ombildat sin hyresrätt. Den som inte valt att ombilda sin hyresrätt har kvar sitt avtal.
  10. Som ett sista steg i att ombilda hyresrätter kan föreningen söka lagfart hos tingsrätten.

 

För mer information, besök den här sidan.

Söker du kontor i Göteborg – Här finns alternativen

Söker du kontor i Göteborg – Här finns alternativen

Stort kontor i egen fastighet eller liten arbetsplats på ett företagshotell? Alternativen är många för de som söker kontorsplats i Göteborg. Vad passar ert företag?

Hyra komplett kontor

I Göteborg finns flera fastighetsägare som enbart hyr ut kontor i de fastigheter som ägs. Man kan exempelvis valt denna inriktning då slitaget blir mindre på fastigheten mot om det bott privatpersoner där. Samtidigt kan man med flexibla kontorslösningar ofta ta mer betalt än vid privata bostäder.

Lediga kontor går att hitta antingen via fastighetsägarnas egna hemsidor eller via portaler som visar upp lediga kontorsobjekt att hyra i Göteborg. Enklast är därmed att söka på Google efter lediga kontor att hyra varpå flera fastighetsbolag lätt kan kontaktas.

Hyra kontor i kontorshotell

Ett alternativ är att hyra kontor i ett kontorshotell. Utbudet av dessa har ökat kraftigt på grund av den flexibilitet och kostnadseffektivitet som denna lösning innebär. Man kan dela in dessa kontorshotell i två kategorier.

Det ena är att man hyr ett eget kontor men att toaletter, köksavdelning och andra ytor är gemensamma för alla på företagshotellet. Det andra är att man hyr en plats i ett öppet kontorslandskap. Kom och gå när som helst på dygnet, koppla upp dig mot internet och jobba. På dessa ställen brukar det även finns möjlighet till utskrift, köpa kaffe eller fika via automat och sköna avslappningsmöbler.

Eller behövs inte kontor alls?

Ett alternativ kan vara att inte ha något kontor alls. De jobb som enbart utförs via en dator kan genomföras oavsett var man befinner sig så länge det finns tillgång till ström och internetuppkoppling. Detta har flera caféer i Göteborg snappat upp och erbjuder en kombinationslösning för de som inte tycker att hyra kontor är den bästa lösningen.

Att ha med en laptop och sitta en hel dag på ett café är det få som gör. Det känns helt enkelt inte rätt att utnyttja deras Wi-fi och sittplats utan att betala för det. En lösning är de caféer som skapat paketlösningar för de som vill sitta en dag och jobba.

Det kan exempelvis innebära att man som företagare betalar 150 kr för att få ha en plats i caféet under hela dagen. Visserligen låser man en plats under denna dag men samtidigt är det mycket stor chans att företagaren köper kaffe eller något annat under dagen.

Sajten som listar Sveriges bästa privatlån

Sajten som listar Sveriges bästa privatlån

Det är inte alltid lätt att hitta rätt bland alla de lån som finns på marknaden idag. Det finns privatlån, samlingslån, billån, renoveringslån med mera. Sedan finns det mängder med långivare att välja bland och var och en har sina speciella villkor.

Privatlån24 är en webbsajt som råder bot på detta. Privatlån24.se jämför privatlån från Sveriges bästa långivare. Resultatet: Du betalar mindre i ränta och kan använda dina pengar till något annat i stället.

Fokus på privatlån – Sveriges bästa långivare

Privatlån är den smartaste lånetypen i de flesta situationer. Privatlån är ett lån utan säkerhet vilket innebär att du kan använda lånet till vad som helst. Samtidigt finns det möjlighet att få ner räntekostnaden om du tänker använda lånet för något annat än konsumtion, till exempel en renovering.

Privatlån24 har man samlat Sveriges mest förtroendeingivande långivare inom privatlån. Istället för att lista alla privatlån på marknaden och låta dig göra jobbet har man fokuserat på de bästa lånen. Man har sållat bort alla oseriösa långivare, vilket känns tryggt.

Det är lätt att söka efter privatlån på Privatlån24.se. Användargränssnittet är användarvänligt och snyggt. Ange bara hur mycket pengar du vill låna och önskad löptid så visas alla passande privatlån på skärmen. Läs om fördelarna och villkoren eller gör en djupdykning i den information om långivaren som Privatlån24 tagit fram.

Privatlån24 listar både långivare och låneförmedlare så att du kan maximera dina chanser att hitta ett lån som passar. Det är praktiskt eftersom de låneförmedlare som visas på Privatlån24 är seriösa och kan förhandla fram extra låg ränta åt dig. Dessutom görs det bara en kreditupplysning om du ansöker via låneförmedlare vilket är bra för att din kreditvärdighet ska bevaras.

Det är inte så lätt att få ett privatlån om man har en betalningsanmärkning. På Privatlån24 har man hittat flera bra privatlån som godtar betalningsanmärkningar. Det är enkelt att filtrera fram så att jämförelsen bara visar lån med betalningsanmärkningar. Praktiskt!

Intressant information om privatlån

En ansvarstagande sajt om privatlån måste ha gott om information. Det har Privatlån24. Här finns massvis att läsa om ränta på privatlån, lån trots betalningsanmärkningar, hur man tar ett lån utan att ha fast jobb, hur man säger upp ett lån, vad kreditupplysningar innebär med mera.

Dessutom driver Privatlån24 en spännande blogg om lån och andra ekonomirelaterade ämnen. Här hittade vi bland annat information om hur man lånar pengar till ett körkort och hur man enklast lånar 50.000 kronor.

Om värdepappersbelåning

Belåning av värdepapper innebär att man belånar delar av sin aktieportfölj för att kunna köpa fler aktier. Detta är speciellt vanligt efter att kursen har gått ned en hel del och om man tror att den snabbt kommer att gå upp igen. På så vis kan värdepappersbelåning skapa möjligheter till snabba vinster. Värdepappersbelåning medför dock mycket höga risker eftersom aktierna faktiskt köps med lånade pengar. Andelen av sina värdepapper som man få belånade brukar ligga på max 80%. De nya aktierna får sedan i sin tur belånas på 80% och det går att skapa en hävstångseffekt som kan ge stora vinster, men även stora förluster. Om det skulle uppstå en situation när man inte kan betala tillbaka lånet man tagit med sina värdepapper som säkerhet så kan låneinstitutet eller banken sälja av dessa för att på så vis få tillbaka sitt kapital.

Värdepappersbelåning eller Aktielån?

Värdepappersbelåning innebär att man använder sina egna värdepapper som säkerhet vid ett lån för att köpa fler värdepapper, exempelvis aktier. Detta är stor skillnad mot att låna någon annans värdepapper, oftast företags eller fonders, för att använda i så kallad blankning. Blankning betyder att att man säljer lånade aktier med avsikten att köpa tillbaka dem när kursen är lägre och på så vis tjäna pengar på att kursen går ned.

Synliga effekter av värdepappersbelåning

De klara fördelar som finns i att belåna sina värdepapper är att det ger en större frihet att snabbt kunna investera i möjligheter som man annars inte skulle ha kapital för. Man kan belåna de flesta värdepapper som man har i sin portfölj och trots de höga riskerna som belåning innebär så finns det även en chans för höga belöningar. Man har även en större möjlighet till att få låna pengar av banken eftersom ens värdepapper är säkerheten. Det är, trots de höga riskerna, fortfarande bättre än att belåna andra saker, som bilen eller huset.

Vad är privatlån?

Det finns en rad olika sorters lån och krediter man kan ansöka om för olika ändamål. Vissa av dessa lån förutsätter en säkerhet för krediterna som banken/kreditgivare kan ha som garant för att pengarna betalas tillbaka. Det finns också ett alternativ till materiell säkerhet i form av medlåntagare eller borgensman. När man talar om lånet som helhet har detta dock ingen direkt inverkan på kostnaderna. Ett lån med säkerhet är tillexempel ett bolån. Om man inte betalar tillbaka lånet med amortering och ränta, kan banken återvinna fastigheten och sälja densamma för att få tillbaks pengarna. Denna säkerhet innebär generellt att man kan få en bättre ränta. Ett privatlån har ingen sådan säkerhet bakom sig, varför räntan generellt sett är betydligt högre.

Värt att tänka på är att en borgensman inte räknas som en säkerhet för ett privatlån i räntemässig sak. Det innebär att man inte får en bättre ränta genom att ha en borgensman. (Dock kan det vara dennes underskrift som gör att lånet går igenom.)

Blancolån och effektiv ränta

Privatlån är egentligen bara ett nytt namn på vad som tidigare gick under benämningen blancolån. Det finns en rad olika situationer då man kan vara intresserad av ett privatlån eller blancolån. Genomgående är det dock ett lån som avser konsumtion. Större lån med ett tydligare syfte har generellt någon säkerhet. Det kan handla om billån eller bostadslån. För att kunna hantera kravet om kontantinsats vid bostadsförvärv har det blivit vanligare att man tar ett privatlån för att täcka hela eller delar av kostnaden. I och med att man inte får belåna en bostad över 85 % av dess marknadsvärde, kan man ta privatlån för köp av bostad utan att för den sakens skull kunna få bättre räntor.

Här finns information om privatlån och hänvisningar till diverse fakta.

Någonting man kan tappa bort när man ansöker om privatlån är att det finns en effektiv ränta som vanligtvis är högre än den annonserade. Effektiv ränta räknar även in uppläggningskostnader och aviavgifter. Detta är någonting man ofta kan påverka genom elektroniska fakturor eller alternativa former även om man inte het och hållet kan utgå ifrån detta som möjlighet.

Bättre trygghet med säker IP telefoni

Det finns många anledningar till att man vill ha stabil telefoni i verksamheten. För vissa är detta en viktig del av kontaktvägarna internt, medan andra har telefoni som affärsredskap. Inte minst gäller detta inom telemarketing och kundtjänst. I takt med att vi går över till en digitalisering i företag och organisationer, har behovet av digital telefoni växt. Det gäller nu inte bara mobila enheter utan även fasta telefontjänster. Säker ip telefoni är någonting som kommit att innebära en rad viktiga förändringar. Vi kommer i denna artikel snabbt gå igenom varför säker IP telefoni på många sätt kan utmana den traditionella telefonstrukturen, men också vad det innebär för synergieffekter i en verksamhet. För ytterligare information om IP telefoni, teknik, tjänster och support finns det mesta via länken i denna sammanställning av fakta.

Krypterad interaktion

När man talar affärshemligheter eller helt enkelt inte vill att obehöriga skall kunna ta del av informationen, är kryptering ett redskap som används inom såväl telefoni som mailkorrespondens. Till skillnad från den analoga telefonstruktur som flera av oss växt upp med, krypteras datainformationen vid användning av ip telefoni. Detta medför ett skikt av säkerhet som tidigare inte kunnat finnas. Orsakerna till att man väljer säkra telefontjänster kan variera, men tekniken finns tillgänglig för den som vill göra denna prioritering i bolaget som avses.

Vidare är säker ip telefoni en möjlighet till flexibilitet! Nu för tiden finns det inte samma geografiskt orienterade rutin som tidigare. Man byter kontor frekvent och det är vanligt att man jobbar från olika platser på jorden. IP telefoni har en möjlighet att erbjuda samma nummer och tjänster både mobilt och vid kontorsbordet. På så vis kan man effektivare ha rörlighet i organisationen utan onödig administration.

Växel

Ytterligare någonting som har kommit att uppskattas av de som går över till ip telefoni, är att man kan ha smidigare växeltjänster. Även mobila växlar har nu blivit vanliga och betydligt större överblick ges åt de som jobbar med dessa tjänster. Att kunna få en snabb och enkel överblick angående vem som är tillgänglig och inte, samt andra faktorer man själv kan variera, förenklar all form av kommunikation.